اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تعریف اصول کار مدولاسیون کلیدزنی:
مدولاسیون «کلیدزنی شیفت فاز» (Phase Shift Keying) یا مدولاسیون PSK یک تکنیک مدولاسیون دیجیتال است که داده ها را از طریق تغییر فاز سیگنال حامل به صورت متناسب با سیگنال پیام دیجیتال ارسال می کند.

مدار_فیلتر5

مدولاسیون کلیدزنی شیفت فاز یا مدولاسیون psk دارای انواع مختلفی است که یکی از ساده ترین انواع آن کلیدزنی شیفت فاز باینری یا BPSK است.

از سایر انواع آن می توان به مدولاسیون شیفت فاز «تربیعی» (Quadrature) یا QPSK، مدولاسیون کلیدزنی شیفت فاز 8 نقطه ای یا8 PSK و مدولاسیون کلیدزنی شیفت فاز 16 نقطه ای 16 PSK اشاره کرد.

تعیین نوع مدولاسیون کاملا بستگی به نیاز سیستم دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی اصول کار مدولاسیون کلیدزنی شیفت فاز یا psk بپردازیم و به صورت عمده توجه خود را روی مدولاسیون کلیدزنی شیفت فاز باینری یا BPSK متمرکز کنیم.

امروزه از مدولاسیون کلیدزنی شیفت فاز یا PSK به صورت گسترده در کاربردهایی مانند سیستم های مخابرات رادیویی استفاده می شود.

این تکنیک به صورت خاص با حوزه وسیع مخابرات داده بسیار سازگار است. استفاده از تکنیک مدولاسیون کلیدزنی شیفت فاز یا PSK توانایی انتقال داده ها روی یک سیگنال مخابراتی رادیویی را به صورت موثرتری نسبت به «مدولاسیون کلیدزنی شیفت فرکانس» (Frequency Shift Keying) یا FSK و سایر انواع روش های مدولاسیون دیجیتال فراهم می کند.

به دلیل اینکه امروزه اکثرا مخابرات از نوع آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده است و نیز شاهد رشد روز افزون در حوزه مخابرات داده هستیم، روش های مدولاسیون مختلفی نیز برای انتقال داده به صورت همگام مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از این روش ها، مدولاسیون کلیدزنی شیفت فاز است. شاخه های مختلفی برای مدولاسیون کلیدزنی شیفت فاز وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. برای هر سیستم مخابرات رادیویی که قصد طراحی آن را داشته باشیم، باید نوع بهینه مدولاسیون کلیدزنی شیفت فاز را انتخاب کنیم و برای این کار داشتن دانش قبلی درباره اصول کار آن ها ضروری است.

مانند سایر انواع تکنیک های مدولاسیون کلیدزنی شیفت، نقاط یا حالات تعریف شده ای وجود دارد که از آن ها برای «علامت دهی» (Signalling) بیت های داده استفاده می شود.

فرم پایه ای و ساده مدولاسیون کلیدزنی شیفت فاز، نوع باینری یا BPSK است که گاهی به آن مدولاسیون «کلیدزنی معکوس فاز» (Phase Reversal Keying) یا PRK نیز می گویند.

یک سیگنال دیجیتال هنگام معکوس شدن فاز، بین 0 تا 1 تغییر می کند. به عبارت دیگر، با شیفت حالت داده ها، فاز نیز به اندازه 180 درجه شیفت پیدا می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>