اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انبساط تراکم (Companding) در PCM:
واژه Companding در اصل ترکیبی از دو کلمه «فشرده سازی» (Compressing) و «بسط» (Expanding) است.

مدار_فیلتر9

در نتیجه در Companding یک سیگنال، هر دو عمل انجام می گیرد. این یک تکنیک غیرخطی است که در مدولاسیون کد پالس یا PCM انجام می گیرد.

در این تکنیک داده ها در سمت فرستنده فشرده می شوند و سپس آن داده های فشرده شده در سمت گیرنده بسط داده می شوند.

تأثیر نویز و پدیده «مکالمه متقابل» (Crosstalk) را می توان با استفاده از این تکنیک بسیار کاهش داد. دو نوع تکنیک اساسی برای Companding یک سیگنال وجود دارد. این دو نوع تکنیک به صورت زیر هستند.

تکنیک Companding قانون A یا A-law:
کوانتیزاسیون یکنواخت قانون A با استفاده از A=1 به دست می آید و در آن منحنی مشخصه خطی است و هیچ فشرده سازی انجام نمی گیرد.

در این تکنیک Companding، سیگنال به دست آمده در مبدا از نوع Mid-Rise است و به همین دلیل سیگنالشامل هیچ مقدار صفری نیست. تکنیک Companding قانون A در سیستم های تلفنی PCM مورد استفاده قرار می گیرد.

تکنیک Companding قانونµیاµlawکوانتیزاسیون یکنواخت نوع µlaw در µ=0 به دست می آید که در این حالت نیز منحنی مشخصه خطی است و هیچ عمل فشرده سازی انجام نمی گیرد.

سیگنال به دست آمده با تکنیکµ lawدر مبدا Mid-Tread است و به همین دلیل سیگنال یک مقدار صفر نیز در خود دارد. از تکنیک قانون µ برای سیگنال های صوتی و موسیقی استفاده می شود.

خطای کوانتیزاسیون:
در تمام سیستم ها در طول عملکردشان بین مقدار ورودی واقعی و مقدار خروجی تفاوت وجود دارد. فرایند پردازش در یک سیستم منجر به ایجاد یک خطا می شود که برابر با تفاوت بین این دو مقدار (ورودی واقعی و خروجی سیستم) می شود.

بنابراین می توان گفت اختلاف بین مقدار ورودی و مقدار کوانتیزه شده آن «خطای کوانتیزاسیون» (Quantization Error) نام دارد.

یک «کوانتیزر» (Quantizer) یک تابع لگاریتمی است که عمل کوانتیزاسیون یا گرد کردن مقادیر را انجام می دهد.

یک مبدل آنالوگ به دیجیتال یا ADC در واقع به عنوان یک مدار کوانتیزر کار می کند. در تصویر زیر مثالی از خطای کوانتیزاسیون نشان داده شده است که اختلاف بین سیگنال واقعی و سیگنال کوانتیزاسیون را نمایش می دهد.

اختلاف بین سیگنال واقعی و سیگنال کوانتیزاسیون

نویز کوانتیزاسیون:
در مورد سیگنال های آنالوگ صوتی، هنگام کوانتیزاسیون و تبدیل آن ها به یک مقدار دیجیتال، معمولا یک نوع خطای کوانتیزاسیون اتفاق می افتد.

به عنوان مثال، در موسیقی، سیگنال به صورت مداوم تغییر می کند، در حالی که هیچ نظم خاصی در مقادیر خطا وجود ندارد. این چنین خطاهایی، یک نویز با باند بسیار بزرگ به وجود می آورند که نویز کوانتیزاسیون نام دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>