اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کاربردهای ماهواره ها در صنعت الکترونیک:
پیشرفت های تکنولوژی ماهواره منجر به ایجاد سرویس های ماهواره ای بسیار مناسبی شده است که در بخش های متنوعی مانند پخش برنامه (Broadcasting)، ارائه دهندگان سرویس های اینترنت یا ISPها، دولت و ارتش کاربرد دارد.

مخابرات_ماهواره6

در حالت کلی می توان گفت که سه نوع سرویس مخابراتی وجود دارد که ماهواره ها قادر به فراهم کردن آن هستند.

این سه سرویس عبارتند از:

مخابرات از راه دور، صدا و سیما، و ارتباط داده ای.

سرویس های مخابرات از راه دور شامل مکالمات تلفنی و سرویس های فراهم شده برای شرکت های تلفنی می شود. همچنین ارائه دهندگان شبکه های سلولی، موبایل و بی سیم از این نوع سرویس ماهواره ای استفاده می کنند.

سرویس های پخش شامل رادیو و تلویزیون است که مستقیما در اختیار مشترکان قرار می گیرد. DTH یا تلویزیون ماهواره ای جزو سرویس هایی هستند که مستقیما در خانه ها دریافت می شود.

برنامه های شبکه ای و کابلی نیز عمدتا توسط ماهواره ها به ایستگاه های محلی و شرکت های وابسته می رسند.

ماهواره ها همچنین نقش بسیار مهمی را در رساندن برنامه ها به گوشی های موبایل و سایر ادوات متحرک مانند لپ تاپ ها و دستیارهای دیجیتال شخصی ایفا می کنند.

مخابرات داده شامل انتقال داده از یک نقطه به نقطه دیگر است. شرکت ها و موسساتی که نیاز دارند داده های مختلف مانند داده های اقتصادی را بین شعبه های مختلف خود منتقل کنند، معمولا از ماهواره ها استفاده می کنند تا داده ها را با سهولت بیشتری با استفاده از شبکه های VAST یا «Very Small Aperture Terminal» منتقل کنند.

با رشد اینترنت، ترافیک اینترنت قابل توجهی از طریق ماهواره ها منتقل می شود و به همین دلیل ISPها را به یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان سرویس های ماهواره ای تبدیل می کند.

تکنولوژی مخابرات ماهواره ای همیشه در طول حوادث طبیعی و شرایط اورژانسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا در این مواقع معمولا مخابرات زمینی قطع می شوند.

تجهیزات ماهواره ای متحرک می توانند برای مناطق آسیب دیده گسترش یابند تا سرویس های مخابرات اضطراری برای این مناطق در دسترس قرار گیرد.

اما یکی از بزرگ ترین معایب تکنیکی مخابرات ماهواره ای، مخصوصا برای ماهواره های حاضر در مدار ژئوسنکرون این است که در انتقال معمولا مقداری تاخیر ذاتی وجود دارد.

اگر چه راه هایی برای جبران این تاخیر ذاتی وجود دارد، اما در برخی از کاربردها مانند مخابرات صوتی به انتقال داده به صورت بلادرنگ و فیدبک نیاز داریم که در این صورت مخابرات ماهواره ای انتخاب مناسب به نظر نمی رسد.

مخابرات ماهواره ای در حال حاضر رقیبانی مانند فیبر نوری، کابل و سایر روش های مخابرات زمینی اعم از مایکروویو و خطوط توان دارد.

اما مهم ترین مزیت مخابرات ماهواره ای در این است که می تواند سیگنال ها را از یک نقطه به تعداد بسیار زیادی نقطه دیگر توزیع کند. دقیقا به همین دلیل است که مخابرات ماهواره ای در «مخابرات از یک نقطه به چند نقطه» (Point to Multipoint Communication) مانند پخش تلویزیونی کاربرد مهمی دارد.

مخابرات ماهواره ای به سرمایه گذاری زیادی روی زمین نیاز ندارد و بنابراین برای کاربرد در مناطق محروم، ایزوله شده و یا با جمعیت کم انتخاب بسیار مناسبی محسوب می شود.

ماهواره ها و سایر مکانیزم های انتقال مانند فیبر نوری، کابل و شبکه های زمینی متقابلا ناسازگار نیستند، بلکه ممکن است به ترکیبی از مکانیزم های انتقال مختلف نیاز داشته باشیم که منجر به راه حل های هایبرید مختلفی شود و ماهواره ها یکی از لینک های این زنجیره ترکیبی رسانه ها به شمار آیند.

ارائه دهندگان سرویس های زمینی که «تله پورت» (Teleport) نام دارند، این توانایی را دارند که سیگنال ها را از ماهواره ها دریافت کنند و یا به آن ها سیگنال ارسال کنند و نیز با سایر شبکه های زمینی ارتباط برقرار کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>