اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گودبرداری

گودبرداری فرایندی است که در تمام فعالیت های ساختمانی باید مورد توجه قرار گیرد. با این حال انواع پروژه های مختلف، روش عملیاتی خاص خود را دارند که در اینجا به برخی از مهم ترین آنها می پردازیم.

گودبرداری بریدن و پر کردن

این روش اغلب برای تمیز کردن نواحی بزرگ کاربرد دارد. این فرایند شامل برداشتن لایه های پهنی از خاک سطحی، سنگ، ماسه، و مواد ناخواسته دیگر می شود. این روش ممکن است درگیر درجه بندی خاک نیز بشود.

گودبرداری حفره

در این روش طول محدوده گودبرداری بیشتر از عمق آن است. از گودبرداری حفره اغلب برای خاک کردن خطوط خدماتی، نصب لوله ها، و یا ایجاد و ساخت پی استفاده می شود. حفره های سطحی کمتر از 6 متر، و نیز حفره های عمیق بیشتر از 6 متر با استفاده از این روش گودبرداری می شوند. تکنیک مورد استفاده در این روش به عواملی مانند هدف، حالت های خاک، تعداد انشعابات و مواردی مانند این بستگی دارد.

گودبرداری زیرزمین

زیرزمین همان طور که می دانید محدوده ای است که زیر سطح زمین قرار می گیرد. از این روش گودبرداری زمانی استفاده می شود که قرار است حداقل بخشی از ساختمان در زیر زمین ساخته شود. بسته به اندازه ملک، این روش نیز می تواند پیچیدگی های خاص خود را داشته باشد.

گودبرداری لایروبی

پسماندهای رسوبی که در طول زمان ایجاد می شوند کار ساخت و ساز زیر آب را دشوار می کنند. فرایند لایروبی شامل گودبرداری و حذف رسوبات و گل و لای از زیر آب برای امکان پذیر ساختن گذر قایق ها و برای اهداف ساختمانی دیگر است.

گودبرداری و سازه نگهبان

سازه نگهبان به سازه ای گفته می شود که برای محافظت از گود و نگهداری دیوارهای مجاور آن به کار برده می شود. این سازه به شکل ها و با استفاده از روش های گوناگونی طراحی می شود. هر یک از این روش ها کاربرد خاص خود را دارد. در ادامه چند روش ساخت سازه نگهبان معرفی می شود. هدف اصلی از ایجاد سازه نگهبان ایمن سازی گود و دیواره های آن است.

سازه نگهبان خرپایی

این روش معمول ترین روش ایجاد سازه نگهبان در گودبرداری های کم عمق است. سازه نگهبان در این روش هیچ فاصله ای با خاک نداشته و در صورتی که فاصله ایجاد شود کارایی سازه از بین می رود. این روش بر پایه مهار خاک با استفاده از یک سازه فلزی استوار است. این روش محبوب ترین نوع محافظت از گود در مناطق شهری محسوب می شود. اجرای این روش تا حد زیادی ساده است، نیاز به تخصص یا ماشین آلات خاصی ندارد، و انعطاف به نسبت بالایی نیز دارد.

سازه نگهبان میخ کوبی یا نیلینگ

این روش از دهه 1960 به این طرف ابداع شده و در این مدت محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده است. در این روش میلگردهای فولادی با فاصله نزدیک از یکدیگر روی یک سطح شیب دار یا قائم از بالا به پایین نصب می شود. با استفاده از این روش سازه به نوعی درون گود دوخته می شود. میلگردها در این روش بار ساختمان را به زمین اطراف منتقل می کنند.

سازه نگهبان دیوار دیافراگمی

دیوار دیافراگمی یکی دیگر از روش های ایمن سازی گودبرداری است. این روش با استفاده از دیوارهای بتنی از پیش آماده انجام می شود. دیوار دیافراگمی از دهه 1950 در جهان محبوبیت پیدا کرد. به دلیل استفاده از مواد پیش ساخته در این روش، سرعت اجرای آن بسیار بالا است. این روش اولین بار در ساخت متروی شهر میلان به کار برده شد. این روش برای محافظت از گودهای با طول زیاد مثل پروژه های بزرگراه، تونل، و مانند این کاربرد زیادی دارد. به دلیل نیاز به استفاده از ماشین آلات حفاری و صنعتی در این روش، امکان استفاده از آن در پروژه های کوچک وجود ندارد.

سازه نگهبان تاپ /داون

این روش از دهه 1970 و برای ساخت مترو در شهرهای اروپایی مورد استفاده قرار گرفت. این روش برای ساخت تونل های سطحی و کم عمق کارایی دارد. اساس این روش بر ساخت سازه تونل در محدوده گودبرداری و پر کردن محدوده خارجی با مواد گودبرداری شده است. این نوع از سازه به دو صورت از بالا به پایین و از پایین به بالا ساخته و اجرا می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>