اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ساختمان

فرایند مزایده ممکن است طولانی و چالش برانگیز باشد. یکی از متغیرهایی که می تواند روی پیچیدگی فرایند مزایده مؤثر باشد، تعداد کل پیمانکارانی است که در مزایده شرکت کرده اند. فرایند مزایده زمانی شروع می شود که صاحب پروژه اطلاعات مربوط به پروژه را با پیمانکاران و پیمانکاران فرعی به اشتراک می گذارد تا برای مزایده تقاضا کنند.

اول ازهمه، هزینه ها بر اساس مواد موجود و طرح کلی برآورد می شوند. به این طریق، می تواند یک دید کلی نسبت به بودجه ای که پیمانکار عمومی برای اجرای موفقیت آمیز پروژه لازم دارد، به دست بیاورد. دو نوع مزایده ی کلی وجود دارد که پیمانکاران می توانند در آن ها شرکت کنند:

مزایده ی باز: معمولاً مزایده های باز توجهات زیادی به سمت خودشان جلب می کنند و برای پروژه های ساخت وساز عمومی بسیار رایج هستند. در پروژه های مزایده ی باز، هر پیمانکاری شانس این را دارد که پیشنهاد بدهد.

مزایده ی بسته: مزایده های بسته معمولاً برای پروژه های خصوصی هستند. در این مواقع، کارفرما (صاحب پروژه) می تواند از گروه خاصی از پیمانکاران دعوت کند که پیشنهاد خودشان را ارائه بدهند.

به محض این که صاحبان پروژه تمام پیشنهادهای مزایده را دریافت کردند، روش های انتخاب مشخصی وجود دارد که می توانند با استفاده از آن ها تصمیم بگیرند که در آخر چه کسی پروژه را می گیرد. برای مزایده های باز و بسته از روش انتخاب مشابهی استفاده می شود:

  • انتخاب کمترین مبلغ: قیمت مهم ترین متغیر در اولین روش انتخاب مزایده است. پیمانکاری که کمترین مبلغ مزایده را پیشنهاد داده باشد برنده ی فرایند است.
  • انتخاب بهترین ارزش: این روش انتخاب فراگیرتر است، چون کارفرما دو عنصر متمایز را در نظر می گیرد: قیمت مزایده و صلاحیت پیمانکار.
  • انتخاب بر اساس صلاحیت: مثل روش اول، در این روش هم فقط یک فاکتور مهم وجود دارد. ولی این بار به جای پول، صلاحیت بیشترین اهمیت را دارد. پیمانکاران به جز قیمت مزایده، باید گزارشی از مستندات تجربیاتشان، روند کارشان و برنامه های مدیریت برای نگه داشتن پروژه در چارچوب برنامه وبودجه ی تعیین شده، ارائه دهند.

آخرین مرحله ی فرایند مزایده، انتخاب پیمانکاری است که پروژه را انجام بدهد. به محض این که پیمانکار انتخاب شود، هر دو طرف (کارفرما و پیمانکار) باید آن روش پرداختی که برای پروژه مناسب تر است را انتخاب کنند. چهار مدل مشخص وجود دارد که می توانند از بین آن ها انتخاب کنند:

  • به صورت یکجا: این اولین انتخاب در اکثر پروژه های ساخت و ساز است. کارفرما با پیمانکار روی یک مبلغ تعیین شده توافق می کنند که همان اول بدون در نظر گرفتن خروجی پروژه پرداخت می شود.
  • فهرست بها: وقتی دو طرف نتوانند روی یک قیمت مشخص توافق کنند، برای هر مرحله از پروژه یک قیمت واحد در نظر گرفته می شود.
  • هزینه به علاوه ی کارمزد: این روش پرمنفعت ترین توافق برای پیمانکاران است. به بیان ساده در این روش کارفرما باید تمام هزینه های اضافی در حین ساخت را پوشش دهد.
  • بیشترین قیمت تضمین شده: یک قیمت استاندارد توسط پیمانکار و صاحب پروژه تعیین می شود که نمی شود از آن فراتر رفت.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>