اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

معمولاً افرادی که در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی فعالیت می‌کنند با اصطلاح بارنامه آشنایی دارند. بارنامه در واقع سند کالا محسوب می‌شود که مالکیت کالا را نسبت به صاحب کالا نشان می‌‌دهد. در واقع افراد تمامی مراحل و امور گمرکی را تا زمان صدور این برگه دنبال می‌کنند. این سند علاوه بر نشان دادن تمامی ویژگی‌های کالا در واقع سندی قابل انتقال است و در داد‌ و‌ ستد بین‌المللی درواقع مالکیت این سند پس از دریافت پول مورد توافق از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. اما راه‌نامه سندی است که توسط حمل‌کننده کالا صادر می‌شود و حمل این سند همراه با بار در همه مراحل ارسال کالا ضروری است.

تفاوت بارنامه با راه‌نامه:

  1. راه نامه سند مالکیت کالا و قابل انتقال نیست ولی بارنامه سند مالکیت کالا و قابل انتقال می باشد.
  2. راه نامه همراه کالا حرکت می کند ولی بارنامه به مقصد فرستاده می شود تا به عنوان رسید کالا تحویل گرفته شود.
  3. راه نامه توسط CARRIER صادر می شود ولی بارنامه توسط FORWARDER صادر می شود.

FORWARDER: شخصی است حقیقی یا حقوقی که در مقابل دریافت اجرت یا کارمزد، حمل‌ونقل کالا را از ابتدا تا انتها برنامه ریزی می کند

CARRIER: شخصی است حقیقی یا حقوقی که در مقابل دریافت اجرت یا کارمزد، حمل کالا یا مسافر را از محلی به محل دیگر با وسیله حمل شخصی بر عهده می گیرد).

انواع اسناد در حمل جاده ای کالا:
حمل ونقل جاده ای، متداول ترین بارنامه هایی که در حمل ونقل جاده ای مورد استفاده قرار می گیرد به شرح ذیل است:

  • بارنامه سراسری (THROUGHT B/L): از این نوع بارنامه در حمل کالا با کامیون، کامیون-قطار، کشتی -کامیون استفاده می شود؛ سندی قابل معامله، بدون قید و شرط، حاکی از نحوه پرداخت کرایه حمل بوده و در سه نسخه صادر می شود.
  • راه نامه کامیون (CMR): سندی است که فقط برای حمل کالا با کامیون استفاده شده و مخصوص متصدیان حمل است و تحت مقررات بین المللی حمل کالا از طریق جاده (کنوانسیون CMR) صادر می شود؛ این سند غیر قابل معامله و حاوی تاریخ حمل و صدور، نام و نشانی حمل کننده و فرستنده، مبداء و مقصد حمل و سایر مشخصات است.
  • بارنامه حمل مرکب (FIATA): این بارنامه توسط فدراسیون بین المللی کارگزاران حمل (FIATA) تدوین شده و صادر می شود و در حمل کالا با کامیون، کشتی، قطار و هواپیما استفاده شده و مورد تایید بانک ها می باشد؛ سندی بهادار و قابل معامله بوده و به تایید اتاق بازرگانی بین المللی رسیده است.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>