اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هفت تکنولوژی حاکم در صنعت کشتیرانی را بشناسید
قرن هاست شرکت های کشتیرانی بار را در شکل های مختلف به اقصی نقاط دنیا حمل می کنند. اما، همزمان با رشد جمعیت میزان واردات و صادرات به طور قابل توجهی در بازار های جهانی افزایش یافته و انتظار می رود برای مدتی نامشخص در روندی صعودی به سیر حرکتی خود ادامه دهد. شرکت های تجاری دریایی همواره از روش های سنتی حمل و نقل مانند شناور های حمل فله، حمل بار، سیگنال های رادیویی و... بهره می برند. اما این روز ها با معرفی انقلاب تکنولوژی و ایده های نوین، صنایع تجاری ناچارند تا گرایش های جدید فناوری را برای تامین خدمات تجاری کارآمد و بهینه و نیز پر سرعت پذیرا باشند. پیشرفت های موجود در تکنولوژی تکنیک‌های بسیاری را معرفی کرده که می تواند به روزرسانی عملیات کلی در صنعت کشتیرانی را تضمین کند. ورود شناورهای مگاسایز، ربات های جایگزین نیروی انسانی، استفاده از مواد اولیه به روز شده و جدید و بهره مندی از سوخت‌های جایگزین تحولی عظیم را در صنعت کشتیرانی به وجود آورده است.

افزایش بهره مندی از تکنولوژی در صنعت کشتیرانی مزایا و معایب نسبی خود را دارد. از یک سو، تکنولوژی موجبات کاهش کار دستی را فراهم می آورد و سرعت پردازش را برای بازدهی و کارآمدی بالاتر افزایش می‌دهد. اما از سوی دیگر، پیشرفت تکنولوژی می تواند خطرات امنیتی بیشتری را نیز به دنبال داشته باشد. با استفاده از اینترنت در تمامی قسمت های یک کشتی، امنیت سایبری اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند. آزمایش و ممیزی کردن منظم داده ها باید به یک کار روتین بر روی کشتی ها تبدیل شود. حجم بالایی از داده ها می توانند دریافت و در سرور های امن ذخیره شوند و مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار بگیرند.
این مسئولیت نرم افزار و توسعه دهنده ابزار است تا بتواند روند مستمر حفظ استاندارد های امنیتی را تضمین کند درحالی که تکنولوژی را در کاربرد های مختلف آن تلفیق می کند. تولیدکنندگان کشتی ها و مهندسین نیز باید توضیحی کافی برای حضور تکنولوژی در شناور ها و اصلاح طراحی آنها در زمان نیاز و الزام داشته باشند.

گرایش های تکنولوژی در صنعت کشتیرانی

1. رشد تکنولوژی سنسور
تکنولوژی سنسور یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های دنیای امروز است. با معرفی سنسور ها دیگر نیازی نیست تا تجهیزات کشتی ها به صورت دستی چک شود. اتصال تمامی قطعات و ابزار ها به سنسور از طریق شبکه بی سیم این امکان را برای خدمه فراهم می کند تا اطلاعات دقیقی را در خصوص وضعیت کاری دستگاه ها، مراقبت های لازم در بازه های زمانی منظم و کارآمدی تمام و کمال آن ها در اختیار داشته باشند.
افزون برآن، در صورتی که سنسور ها با هوش مصنوعی تلفیق شوند، می توانند به مناطق دورافتاده نیز دسترسی داشته باشند و داده ها را تحلیل و همچنین آلارم هایی را در صورت نیاز کشتی به بخش مراقبت ارسال کنند.تکنولوژی سنسور در صورت درجه بندی صحیح، ضمانت عملیاتی کارآمد بر روی کشتی را به همراه دارد.

2. ربات خودکار
استفاده از ربات ها طی سال های گذشته در بخش های مختلف رایج شده است. در صنعت کشتیرانی نیز ربات ها به تدریج به ابزاری کمکی تبدیل شدند که از پس هر کاری برمی آیند. فعالیت هایی مانند بسته بندی، تحویل، بررسی و تحقیق، آتش نشانی و... همگی در این صنعت به دست ربات ها انجام می پذیرد.

بدین ترتیب با توجه به ماهیت ربات ها که بر انجام بی وقفه امور تمرکز دارند، صنعت کشتیرانی بیش از پیش به آن وابسته شد. ربات ها می توانند در ردیابی کشتی ها مورد استفاده قرار گیرند و در صورت حمله دزدان دریایی اقدام به عمل کنند. اندازه ربات ها نیز موضوعی است که در صنعت کشتیرانی بررسی هایی را به خود اختصاص داده است. ربات های سنگین با اندازه بزرگ فضای زیادی را بر روی کشتی اشغال می کنند و ثابت شده است که یک مانع بر روی شناور ها به حساب می آیند. انواع جدید ربات ها که مینی ربات نامیده می شود می توانند ضمن اتصال به سنسور ها تمامی داده ها را شناسایی و ثبت کنند و بر اساس آن کار ها را مدیریت کنند؛ بنابراین با توجه به افزایش روزافزون گرایش صنعت کشتیرانی به ربات ها، انتظار می رود طی سال های آتی نیروی انسانی بر روی شناور ها برای سفر های طولانی به طور قابل توجهی با کاهش همراه شود.

3. کشتی های خودران
سیستم های خودران در صنعت کشتیرانی محبوبیت بسیاری را کسب کرده اند چرا که می توانند کالا را بدون هیچ دخالتی به مقصد برسانند. این سیستم ها با بالاترین کارآمدی خود برای عملیات طولانی مدت در این صنعت به کار گرفته می شوند.

شرکت های تکنولوژی مشهور و بنام در بخش تحقیق و توسعه سیستم های خودران سرمایه گذاری کرده اند. سیستم های زیردریایی، هوایی و زمینی بسیاری نیز قادر به نظارت بر تمامی فعالیت ها و شناسایی مناطق نفت و گازی است. سیستم های خودران دست کم به نقشه یابی پیشرفته و تکنولوژی کشف دسترسی دارند که در حال حاضر از سوی نیروی انسانی تلاش بسیاری برای آن می شود و درصد خطای آن بالاست.

برای مثال، سیستم مدیریت حمل و نقل (TMS) سیستمی است که برای مدیریت زنجیره بار طراحی شده است. این سیستم شرکت را قادر می سازد تا ثبت درستی از حمل محمولات و مسیر آن ها داشته باشد و اینکه آیا بار به درستی به مقصد رسیده است یا خیر.

4. اینترنت اشیا (IoT)
اینترنت اشیا از GPS و یک پایگاه داده ابری تشکیل شده است که تمامی اطلاعات جمع آوری شده قطعات بر روی شناور ها را ذخیره می کند. اینترنت اشیا همچنین سنسورها، ربات ها و دیگر قطعات را با استفاده از شبکه بی سیم به یکدیگر متصل می کند.مزیت استفاده از اینترنت اشیا آن است که ثبت تمامی داده ها امکان ارائه خدمات بهتر به مشتریان را فراهم می آورد. اینترنت اشیا قادر است اطلاعاتی درخصوص موقعیت، زمان رسیدن کشتی و تاخیر را در حمل و نقل بار به راحتی در اختیار مشتری قرار دهد. بنابراین، اینترنت اشیا یک راهبرد تکنولوژیکی پیشرفته است که می تواند مشکلات پیش آمده بر روی کشتی را رفع کند.

5. مواد پیشرفته دوستدار محیط زیست
افزایش تجارت در صنعت کشتیرانی آسیب های زیست محیطی و آلاینده ای بسیاری را به همراه داشته است. مواد زائد فراوان، سوخت کشتی ها، نشت سوخت و دیگر مسائل مربوط به کشتیرانی بهره مندی از رویکردی سبز را در صنعت دریانوردی به یک الزام تبدیل کرده است. شناور های مگا سایز به گونه ای طراحی شده اند که قطعات آن ها پایدارتر است و از پلاستیک حاوی فیبر تشکیل شده تا بتواند حجم بسیاری بار را جابه جا کند و ترافیک را کاهش دهد. هرچه ترافیک کمتر باشد، میزان انتشار کربن ناشی از شناور ها نیز کاهش پیدا می کند.

6. شیوه های کارآمد نیروی محرکه
حجم بسیاری از سوخت که در کشتی ها استفاده می شود اثرات منفی و مضر بسیاری بر روی محیط زیست دارد. تکنولوژی جدید که با تفکر نوآورانه تلفیق شده به جایگزینی برخی سوخت ها با کربن کمتر انجامیده است تا انتشار آلاینده و گاز های گلخانه ای مانند کربن و سولفور را به حداقل برساند. تغییرات اعمال شده در برخی سفرها، بدنه شناور ها و دیگر قسمت های آن ها نیز می تواند نیروی محرکه را افزایش دهد و به دنبال آن محیط زیست شاهد تأثیرات مثبتی باشد.

7. مدیریت بندر
بهینه سازی فرایند پردازش در لنگرگاه به کمک تکنولوژی می تواند زمان انتظار کشتی ها در بندر را کاهش دهد. زمان انتظار کاهش یافته تضمینی برای انتشار کمتر کربن از کشتی ها در اسکله است. به منظور آنکه تخلیه کشتی ها با سرعت بیشتری انجام شود استفاده از ربات ها و دیگر ماشین آلات برای بلند کردن بار های سنگین حائز اهمیت است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>