اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیان ریاضی مدولاسیون SSBSC:
در مدولاسیون دامنه، حدود دو سوم از توان سیستم، در سیگنال حامل تلف می شود، در حالی که این سیگنال هیچ اطلاعات مفیدی ندارد.

مدولاسیون3

همچنین پهنای باند سیگنال مدولاسیون دامنه دو برابر فرکانس سیگنال پیام است. به دلیل این مشکلات می توان گفت که سیگنال AM عملکرد بهینه ندارد.

برای رفع مشکل اول، روش مدولاسیون DSBSC را معرفی کردیم که در آن سیگنال حامل حذف می شود و توان در باندهای جانبی توزیع می شود. اما این روش نیز پهنای باند بزرگی را اشغال می کند.

در این مطلب قصد داریم روش مدولاسیون سیگنال حامل سرکوب شده باند جانبی تکی (Single Sideband Suppressed Carrier) یا مدولاسیون SSBSC را معرفی کنیم.

در روش مدولاسیون DSBSC سیگنال مدوله شده دارای دو باند جانبی است. اما به دلیل اینکه این دو باند جانبی اطلاعات دقیقا یکسانی را حمل می کنند، در نتیجه لازم نیست هر دو باند جانبی را مخابره کنیم و می توانیم یکی از آن ها را حذف کنیم.

فرایند سرکوبی و حذف یکی از باندهای جانبی همراه با حذف سیگنال حامل و انتقال یک تک باند جانبی را مدولاسیون سیگنال حامل سرکوب شده باند جانبی تکی یا SSBSC می گویند.

در تصویر زیر نمایی از یک سیگنال مدولاسیون SSBSC نشان داده شده است.

سیگنال مدولاسیون SSBSC

همان طور که در تصویر فوق مشخص است، سیگنال حامل و نیز باند جانبی پایینی در یک سیگنال SSBSC سرکوب شده اند.

به همین دلیل است که فقط باند جانبی بالا در سیگنال انتقالی دیده می شود. به طریق مشابه، می توان سیگنال حامل و باند جانبی بالا را هنگام انتقال باند جانبی پایین سرکوب کرد.

یک سیستم SSBSC که سیگنال باند جانبی تکی را مخابره می کند، دارای توان بسیار بالایی است؛ زیرا توان اختصاص داده شده به سیگنال حامل و نیز توان باند جانبی حذف شده، به منظور انتقال این سیگنال باند جانبی تکی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این قسمت نیز از نوتیشن خاصی برای نمایش سیگنال حامل و نیز سیگنال پیام استفاده می کنیم. سیگنال پیام را به صورت m(t)=Amcos(2πfmt) و سیگنال حامل را نیز به صورت c(t)=Accos(2πfct)
نشان می دهیم.

حال باند جانبی بالا در یک سیگنال مدولاسیون SSBSC را می توان به صورت ریاضی مطابق با رابطه زیر توصیف کرد:

همچنین باند جانبی پایین در یک سیگنال مدولاسیون SSBSC را نیز می توان به صورت زیر توصیف ریاضی کرد:

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>