اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انبار

انبارهای مواد غذایی عموما به دلیل حساسیت و فسادپذیری این گروه کالایی برخی استانداردها و شرایط متفاوتی در مقایسه با انبار کالاهای فسادناپذیر دارند. این تفاوت هم به لحاظ طراحی، تعبیه کانال های تهویه، طراحی مسیرهای تردد و هم از لحاظ نوع تجهیزات به کاررفته در آنها می تواند متفاوت باشد.به عنوان مثال اغلب انبارهای مواد غذایی یک یا چندبخش به عنوان سردخانه با امکان تنظیم دما دارند و کالاهای فسادپذیر همچون لبنیات و مواد پروتئینی در این سردخانه ها نگهداری می شوند.

همچنین در این سردخانه ها به دلیل وجود رطوبت از قفسه های گالوانیزه مقاوم در برابر خوردگی استفاده می شود. ترولی های مورد استفاده در انبارهای مواد غذایی نیز عموما از استیل یا فلزات مقاوم در برابر خوردگی ساخته می شوند.استفاده از استیل یا فلز در ساخت این تجهیزات علاوه بر اینکه موجب افزایش استحکام آنها می شود، نظافت آنها را نیز تسهیل می کند. این مساله برای انبارهای مواد غذایی به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی اهمیت دارد.

پالتهای استفاده شده در انبار بایستی به تعداد کافی و از جنس فلز یا پلاستیک فشرده قابل شستشو باشد. چیدمان پالت ها بر روی یکدیگر نیز باید مطابق با استانداردهای انبارش مواد غذایی انجام شود تا میزان خسارت به مواد به حداقل مقدار خود برسد.

سیستم FIFO

یکی از مهم ترین موارد که بایستی در انبارها به ویژه انبارهای مواد غذایی مد نظر قرار گیرد چیدمان کالا بر اساس اصول FIFO یا FEFO است. در این چیدمان کالاهایی که اول ذخیره شده اند اول نیز از انبار خارج می شوند. در سیستم FEFO نیز کالاهای با تاریخ انقاض نزدیکتر، سریعتر در صف خروج قرار می گیرند.

سردخانه انبار مواد غذایی

چنانکه ذکر شد انبارهای مواد غذایی عموما دارای بخش سردخانه هستند. این سردخانه ها نیز دارای استانداردهای ویژه برای طراحی و استفاده از تجهیزات هستند. مواردی همچون: دمای سردخانه، بهداشت سردخانه، پالت و قفسه بندی سردخانه و … باید مطابق با اصول آن اجرا شود. به عنوان مثال برای ورود به فضای سردخانه باید از لباس و کفش مخصوص استفاده نمود.

چیدمان کالا در انبار مواد غذایی

مهم ترین نکته در خصوص چیدمان انبارهای مواد غذایی رعایت اصل FIFO و یا FEFO است. همچنین فاصله بین پالت ها نیز باید از اصول خاص خود پیروی کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>