اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انبار

انبارها از جمله بخش های بسیار مهم و استراتژیک در زنجیره حمل و نقل و لجستیک به حساب می آیند. بسته به موقعیت قرارگیری انبار در زنجیره تأمین، می تواند برای نگهداری و انبارش کالای و مواد اولیه و یا کالای مصرفی تمام شده مورد استفاده قرار گیرند.فارغ از نوع کالایی که در انبارها انبارش می شود، برخی استاندرادها و الزامات برای نگهداری کالا در این اماکن وجود دارد. برخی استانداردها و الزامات ایمنی در انبار به صورت مشترک در تمامی انواع انبار لازم الاجرا است. برخی از این موارد از قرار زیر است:انبارها بر اساس ساختمانی بر سه نوعند:

  • انبارهای روباز
  • انبارهای مسقف یا کاملا پوشیده
  • انبارهای سرپوشیده بدون دیوار

الزامات ایمنی کف انبار

کف انبار باید نسبت به مایعات غیرقابل نفوذ و دارای سطحی صاف و غیر لغزنده باشد و فاقد هرگونه ترک و شکاف باشد و به راحتی تمیز شود. مقاومت کف انبار نیز در رابطه با نوع کالا و تجهیزات حمل و نقلی که مورد استفاده قرار می گیرند تعیین می شود.

الزامات ایمنی سقف انبار

سقف انبار باید به گونه ای باشد که از ورود آب باران به درون انبار جلوگیری کرده و در عین حال در صورت بروز آتش سوزی بتواند دود و گرمای حاصله را خارج نماید.

الزامات قفسه بندی انبار

انتخاب نوع قفسه های انبار علاوه بر فضای انبار به نوع کالا نیز بستگی دارد. به عنوان مثال برای کالاهایی که با پالت ذخیره می شوند، قفسه بندی راک پالت مناسب است و برای کالاهای سبکتر قفسه های فلزی کاربرد بیشتری دارند. همچنین انتخاب نوع قفسه به سطح اتوماسیون به کار رفته در انبار نیز وابسته است. در انبارهای با سطح مکانیزاسیون بالا که اغلب جابه جایی کالا توسط ربات انجام می شود، نوع قفسه بندی متفاوت از انبارهایی است که جابه جایی کالا توسط اپراتور انجام می شود.

از مهم ترین الزامات قفسه بندی در سطح انبار، رعایت تناسب کالای بارگذاری شده با تحمل وزنی قفسه است. بارگذاری بیش از حد مجاز می تواند منجر به آسیب کالا و از بین رفتن قفسه شود.از دیگر نکات مهم و قابل توجه اطمینان از اتصال و نصب صحیح قفسه بندی است. برای این منظور استفاده از اتصالات استاندارد ضروری است.

سایر الزامات ایمنی انبار

مقادیر زیاد (بیش از 500 هزار لیتر یا معادل آن) مواد بسته بندی شده یا قابل اشتعال بالا را باید در انبارهای مجزا یا در اتاق های مقاوم در مقابل حریق ساخته شده و با درهای فلزی مجهز گردیده نگاهداری شوند
محل انبار باید از کانونهای خطر محل‏های سیل‏گیر و جذر و مد دور باشد.آب انبارها با آب ذخیره کافی در محوطه انبار وجود داشته باشد.سیستم لوله ‏کشی آب با بازده حداقل 2830 لیتر در دقیقه (750 گالن آمریکائی در دقیقه) با فشار 10/5 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع (150 پوند بر اینچ مربع) برای مدت حداقل سه ساعت ضروری است.

مجهز بودن هر یک از وسائل نقلیه سبک یا سنگین که برای عمل تخلیه و بارگیری و یا نقل و انتقال کالاها به داخل محوطه انبار وارد می‏شوند و یا در آنجا مشغول فعالیت هستند , به یک دستگاه کپسول آتش نشانی.توصیه می‏شود محل ساختمان انبار طوری انتخاب شود که امکان سرایت آتش از خارج به آن کمتر باشد و در عین حال به منابع آب و یا شیرهای آتش نشانی شهر نزدیک باشد.

ایمنی پرسنل انبار

از دیگر نکات بسیار مهم در انبارها حفظ سلامت و ایمنی کارکنان انبار است. فرآیندهای انبار در صورت عدم رعایت موارد ایمنی ممکن است منجر به وارد آمدن آسیب به افراد شود. برای جلوگیری از این احتمالات، استفاده از دستورالعمل های ایمنی در سطح انبار ضروری است. همچنین لازم است پرسنل هر بخش آموزش های لازم حین کار را دریافت نموده و به علاوه نحوه مدیریت و عملکرد در شرایط بحران را نیز بیاموزند.علاوه بر پرسنل، رفت و آمد تجهیزات و وسائط نقلیه نیز بایستی تابع قوانین بوده و از دستورالعمل های تهیه شده آن پیروی نمایند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>