اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خودرو

شاید برای خیلی از افراد اتفاقاتی که در دنیا در جریان است، با تصویری که در ذهن خود دارند، سازگاری نداشته باشد و چیزی غیر از جریان رایج و جاری را برای آن متصور باشند. زمینگیر شدن خودروسازی آمریکای شمالی در برابر رقبای ژاپنی و حتی کره ای که روزی خرید آنها برای مردمان این منطقه آخرین باورشان به حساب می آمد و یا نابود شدن و از بین رفتن برند هایی چون پونتیاک، اُپل، اولدزمبیل و… از این دست اتفاقات هستند. اما در موازات این جریانات، رویداد هایی هم هستند که با باور مردم درباره برخی از نشان های دنیا متضاد است. آمار و نتایجی که نشان از برتری نام هایی می دهند که شاید برای خیلی از ما ناشناخته و یا غیر قابل باور باشند اما حقیقتی هستند که در جریانند.

سلطان بی چون و چرا آمریکای شمالی
برای بسیاری از ما کامیون های آمریکا یعنی فقط ماک و در چندین پله پایین تر اینترنشنال و…. بازار این منطقه جذابیت ها و البته سنت های خاص خود را دارد و کار به جایی رسیده است که اروپایی ها نیز در آن دستی دارند. برای مثال گروه دایملر که بزرگ ترین گروه خودروسازی سنگین دنیاست، دارای چندین عضو در این منطقه است و یا ولوو سوئد نیز برند هایی چون ماک را در اختیار دارد.

اما چقدر تا به حال نام فریت لاینر و محصول پرآوازه آن یعنی کشنده کسکادیا را شنیده ایم؟! شرکت فریت لاینر یکی از قدیمی ترین سازندگان خودرو های کار و تجاری در منطقه آمریکای شمالی است که هم اکنون در گروه دایملر قرار دارد. این شرکت چند سالی است که در حدود بیش از یک سوم بازار این منطقه را به تنهایی در اختیار دارد و این میزان در سال 2015 تا امروز به 38٫6 درصد در کلاس 8 یعنی کلاس سنگین وزن ها می رسد.

این در حالی است که سهم رقبای آن یعنی کنوورث و پیتربیلت فقط 14 و 13٫4 درصد است و اینترنشنال نیز سهم 12٫8 درصد را در اختیار داشته است. کمپانی ولوو که به کمک ماک وارد این بازار شده، سهم 12٫2 درصدی دارد و ماک نیز سهم 7٫1 درصدی را برای خود نگه داشته است. به همین دلیل است که معروف ترین محصول این شرکت یعنی کسکادیا که کشنده ای با ابهت و زیباست، عنوان پرفروش ترین کامیون کلاس 8 را چند سالی است که در آمریکای شمالی در اختیار دارد.

ماک

ستاره های آلمانی، مسلط بر اروپا
در حال حاضر در کشورمان به خاطر رنگ و روی کمتر محصولات جدید مرسدس بنز، رقیب دیرینه این نام یعنی ولوو سر و صدای زیادی به پا کرده است. دایملر که در بردارنده خود مرسدس بنز نیز هست، پر فروش ترین و بزرگ ترین تولید کننده خودرو های کار و تجاری در دنیاست. اما مرسدس بنز در کجای این گروه قرار دارد؟ می‌توان گفت طوفانی که این شرکت با محصول فوق ستاره اش یعنی آکتروس در نسل چهارم برپا کرده، هنوز اجازه نفس کشیدن به رقبا را نداده و همچنان در حال تاخت و تاز است. این شرکت توانسته تا آمار فروش بالایی را در کارنامه خود به ثبت برساند.

با اینکه برای بسیاری از ما، نام مرسدس بنز بسیار شناخته شده و قابل احترام است اما باور اینکه فروش محصولات ولوو در طول این چند سال کمتر از نصف مرسدس بنز بوده، واقعا عجیب است. مرسدس بنز توانسته در طول این چند سال اخیر با در اختیار داشتن سهم 24 درصدی از بازار اروپای غربی، بالا تر از رقبای خودش قرار بگیرد. اما شاید عجیب تر از موفقیت مرسدس بنز، فروش بالا تر 2 نام دیگر باشد که برای ما باز هم تعجب آور باشد.

فرزند بزرگ اژدها
هر چند نام دانگ فنگ برای ما ایرانیان چندان نام قابل اعتباری نیست و این دید بد به خاطر وجود محصولات بسیار بی کیفیت سری اول ورودی از این کمپانی چینی به بازار کشورمان است اما دانگ فنگ برای خود رکورد هایی بزرگ دارد که نشان از اعتبار بالای این شرکت در بین کمپانی های چینی و حتی در وسعتی جهانی است. 2 سال قبل بود که ولوو در صدد خریداری این شرکت بر آمد و در نتیجه با شراکت با دانگ فنگ، پای خود را در بازار چین نیز باز کرد.

این همکاری البته باعث می شد تا ولوو با استفاده از آمار فروش دانگ فنگ، بتواند در مقابل دایملر یعنی قدر ترین رقیبش تا حدودی قد علم کند. البته دانگ فنگ نیز حسابی از این موقعیت استفاده کرده و در حال ورود اولین محصول خود به بازار اروپاست که در آن از کمک های فنی ولوو نیز استفاده شده است. اما دانگ فنگ در بحث جهانی در کجای جدول قرار دارد؟. بد نیست بدانیم که دانگ فنگ بزرگ ترین تولید کننده خودرو های کار و تجاری نه تنها در کشور پهناور چین است، بلکه اگر در سطح جهانی به آن نگاه کنیم نیز، این شرکت رتبه اول را در اختیار خواهد داشت.

دانگ فنگ به تنهایی و فقط با نام خود، در سال در حدود 500 هزار دستگاه انواع خودرو تجاری تولید می کند و این در حالی است که دایملر تراکز که بزرگ ترین تولید کننده خودرو های کار و تجاری در دنیاست، در قالب یک گروه این رکورد را به دست می آورد!. در واقع همین اسم و رسم و آمار تولید دانگ فنگ است که آن را برای ولوو بسیار دوست داشتنی و محبوب کرد. مهم ترین رقبای دانگ فنگ، FAW و فوتون هستند و جالب اینکه فوتون نیز از همکاران نزدیک مرسدس بنز به حساب می آید.

اسکانیا یا ولوو ؟
ولوو را می توان حداقل برای ما ایرانیان، معروف تر و شناخته شده تر از اسکانیا دانست. هر دو شرکت هایی سوئدی و از بزرگ ترین سازندگان خودرو های کار و تجاری دنیا هستند. اما همان طور که مرسدس بنز، همیشه رقیب برتری از MAN در بازار خود آلمان بوده و سهم بیشتری را از فروش خودرو های کار و تجاری در اختیار دارد، در سوئد نیز این اسکانیاست که فروشنده اول بازار است و آمار فروش بالا تری دارد.

اسکانیا

برای مثال این اختلاف در سال 2013 منتهی به سال 2014 فقط در حدود 4 درصد بوده است و کارشناسان پیش بینی می کنند با روی کار آمدن محصولات جدید اسکانیا، این شرکت باز هم به صدر جدول فروش در خانه خود بازگردد. از طرفی در این کشور درست مثل آلمان که جایی برای غریبه ها نیست و یا سوئد که همیشه DAF اجازه نفس کشیدن را به رقبا نمی دهد، شرکت های دیگر اروپایی نیز در سوئد چندان جایگاهی ندارند.

ایسوزو، تک و تنها در اوج
ایسوزو در کنار هینو از نام های بزرگ خودرو های تجاری ژاپن هستند. ایسوزو از برترین تولید کنندگان خودرو های کار و تجاری سبک وزن و میان وزن است که البته در رده سنگین وزن ها نیز حضور دارد. کامیون های ژاپنی برای بازار های آسیای شرقی و حتی آمریکای شمالی، محصولات موفق و پر فروشی دارند. جالب است که بدانیم ایسوزو تنها شرکت ژاپنی سازنده کامیون است که فعلا با وجود همکاری های گسترده با جنرال موتورز، مستقل به کار خود ادامه می دهد.

ایسوزو

داستان تولد یک ستاره
ترکیه را باید مهد کشنده ها و کامیون های آکسور مرسدس بنز بدانیم.مرسدس بنز، به خاطر وجود سایت تولیدی بزرگش در ترکیه، فروش بسیار بالایی دارد. اما شاید جالب باشد که بدانیم یکی از برترین محصولات قرن بیست و یکم مرسدس بنز در این بازار متولد شد و شاید خود مرسدس بنز هم به فکر فروش آن در وسعت جهانی نمی‌افتاد.

مرسدس بنز آکتروس را جایگزین کامیون های سری SK کرده بود و رده ای میان وزن به نام آتگو را نیز در روی خط تولید داشت. اما آکتروس کشنده ای برای فواصل بلند بود و آتگو نیز در رده کشنده حضوری نداشت.

اکتروس

DAF XF و بازار اروپا
داف XF، محصولی که نزدیک به بیش از یک سال است وارد بازار کشورمان شده و در صورت برخورداری از خدمات پس از فروش مناسب می تواند رقیب سرسختی برای دیگر بزرگان این بازار باشد.جالب است که بدانیم، داف XF در کشور سوئد رقیبی ندارد و حتی در صورتی که در اتحادیه اروپا، کامیون برتر سال غیر از این کامیون و یا دیگر برادرانش باشد، باز هم این DAF و خصوصا XF آن است که بالا تر از سایرین قرار می گیرد.

داف

البته این در حالی است که XF نه فقط در کشور خودش بلکه در سراسر اروپا نیز مشتریان زیادی دارد و هر چند که مرسدس بنز با مجموع دیگر خودرو های کار و تجاری اش در رده بالا تری از DAF قرار دارد اما XF در بسیاری از موارد عنوان پر فروش ترین کامیون را در اروپا و خصوصا در اروپای مرکزی و شرقی به دست می آورد. این محبوبیت برای این خودرو به قدری است که کمپانی سازنده برایش تغییرات اندکی در آخرین نسلش ایجاد کرد و باز هم با این شرایط هنوز همان DAF XF دوست داشتنی بازار است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>