اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انبار

خرما میوه ای حساس است که برای نگهداری آن در بلند مدت حتماً نیاز به سردخانه خرما وجود خواهد داشت. یکی از اصلی ترین علت نگهداری خرما در سردخانه، ممانعت از فساد محصول است. میوه خرما مانند هر میوه دیگری پس از برداشت شروع به فاسد شدن می کند.

پس بدیهی است جهت حفظ تازگی محصول سریعاً دمای محیط نگهداری خرما را کاهش داده تا فاسد شدن آن متوقف شود.خرما را می توان بر حسب نوع آن در دمای بالای صفر و همچنین در دما و شرایط سردخانه زیرصفر نیز نگهداری کرد. در ادامه به بررسی شرایط نگهداری خرما در انواع سردخانه صنعتی خواهیم پرداخت.

دمای سردخانه خرما

اولین مولفه هائز اهمیت در نگهداری محصولات در سردخانه، دمای آن است. باید توجه داشت که علاوه بر آنکه گرما باعث فاسد شدن میوه خرما می شود، سرمای بیشر از حد نیز باعث آسیب دیدن خرما خواهد شد. دمای سردخانه خرما باید در نقطه مطلوبی باشد چرا که در صورت خراب شدن خرما به سرعت آفات و کرم های مختلف نیز به وجود خواهد آمد.

همچنین میزان رطوبت خرما نیز بر کیفیت ماندگاری تأثیر داد. هر چقدر رطوبت خرما کمتر باشد سرعت فاسد شدن آن نیز کمتر می شود. بهتر است برای نگهداری طولانی مدت خرما در سردخانه رطوبت آن را به کمتر از 20 درصد رساند. دمای مناسب برای نگهداری خرما در سردخانه مطابق زیر است:

  • برای نگهداری به مدت 1 سال دمای 18- درجه سانتی گراد
  • برای نگهداری به مدت 6 ماه دمای 3- درجه سانتی گراد
  • برای نگهداری کمتر از سه ماه دمای 0 تا کمتر از 5 درجه سانتی گراد

برای حفظ دمای سردخانه در نقطه مطلوب، باید طراحی و محاسبات بار برودتی سردخانه با دقت بالا انجام گیرد. در غیر این صورت با تغییر شرایط محیطی و کاری سردخانه، دمای آن دچار تغییر شده و باعث فاسد شدن محصول می گردد.

گردش هوا در سردخانه خرما

مورد بعدی که در سردخانه خرما اهمیت دارد، تهویه هوای مناسب است. چیدمان و بسته بندی خرما در سردخانه باید به گونه ای باشد که هوا به راحتی گردش داشته باشد. در صورت سکون و نبود گردش هوا در سردخانه خرما، محصول می تواند آسیب جدی بینید. درنتیجه چیدمان بسته بندی های خرما در سردخانه بسیار مهم است.به جهت گردش مناسب هوا بهتر است موارد زیر رعایت شود:

  • استفاده از پالت با حداقل ارتفاع از کف به اندازه 10 سانتی متر
  • فاصله از دیوارها حداقل به اندازه 20 سانتی متر
  • استفاده از بسته بندی کارتونی برای خرمای مرطوب و سبد برای خرمای خشک
  • رعایت حداقل فاصله چیدمان تا اواپراتور به اندازه ارتفاع اواپراتور
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>