اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ممبر

یکی از اجزاء مهم هر سیکل تبرید تراکمی، مبرد یا سیال عامل آن سیکل است. مبرد با تغییر فاز خود می تواند حرارت را منتقل کند و باعث کاهش دما و عمل سردسازی شود. یکی از معروف ترین مبردهای مورد استفاده در صنعت تبرید، گاز R22 می باشد. دلیل محبوبیت و کاربرد زیاد این گاز به ویژگی های حرارتی آن باز می گردد به طوری که از این گاز می توان در انواع سیستم های سرمایشی استفاده کرد.

مبرد R22 با نام شیمیایی کلورودی فلورومتان، یکی از مبردهای خانواده هیدروکلوروفلوروکربن ها یا HCFCها می باشد، که فرمول شیمایی آن CHClF2 است. جهت آشنایی بیشتر با انواع مبرد و روش نام گذاری آن ها این مقاله را مطالعه کنید.

از این گاز به وفور در سیکل های برودتی و تهویه مطبوع به عنوان مبرد استفاده می شود. هرچند که استفاده از این گاز در کشورهای توسعه یافته به علت اثرات مخرب زیست محیطی زیادی که دارد منسوخ شده است، اما در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به علت مزایایی فراوان آن همچنان کاربرد زیادی دارد.

این گاز خیلی زود مورد توجه صنایع قرار گرفته و تولید و مصرف آن افزایش چشم گیری داشت به طوری که نرخ تولید این گاز از 450 گرم در سال 1998 به مقدار 800 گرم در سال 2008 رسیده است. روش تولید آن نیز، حاصل واکنش کلوروفوم به شکل زیر می باشد:

HCCl3 + 2 HF → HCF2Cl + 2HCl

کاربرد و ویژگی های گاز R22

کاربرد اصلی مبرد R22 در سیستم های تهویه مطبوع مانند چیلر و مینی چیلر و همچنین سیستم های برودتی مثل سردخانه های صنعتی و… است. این گاز هم در سردخانه های زیر صفری و هم در سردخانه های بالای صفر کارایی خوبی داشته و با توجه به قیمت مناسب آن نسب به دیگر گازها، کاربرد بسیار زیادی دارد.از دیگر ویژگی های گاز R22 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم ایجاد خوردگی
  • غیر سمی بودن
  • گرمای تبخیر بالا
  • دمای بحرانی بالا
  • قیمت مناسب

از معایب آن نیز موارد زیر مشهود است:

  • اثرات مخرب زیست محیطی زیاد
  • ممنوعیت تولید و استفاده در دنیا

همان طور که اشاره شد، این گاز کاربرد فراوانی داشته و به علت خواص بسیار عالی در اکثر سیستم های سرمایشی با کارایی مناسبی قابل استفاده است. به همین دلیل این گاز به عنوان یکی از پرکاربردترین گازهای مبرد در جهان شناخته شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>