اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شاول

شاول های کوچک تر، تا ظرفیت حدود 10 متر مکعب، دارای موتور دیزلی هستند.ماشینهای بزرگ تر که از نیروی الکتریسیته برای تامین محرکه مورد نیاز خود استفاده می کنند. (این قدرت می تواند از طریق کابل دنبایه و برق سه فاز AC تامین شده یا سیستم محرکه شاول دیزل الکتریک باشد.موتورهای دیزلی قابلیت تحرک بیشتری را برای ماشین به وجود می آورند ولی عمر عملیاتی آنها نسبت به انواع الکتریکی کمتر است. در عوض موتورهای الکتریکی نیاز به نگهداری و تعمیر کمتر داشته، عمر عملیاتی آنها بیشتر است، ولی فاقد تحرک کافی هستند.

(ضمناً به دلیل وجود کابل در این نوع، مشکلات نگهداری و تعمیرات (نت) و انتقال کابلها به مکان دیگر در هنگام تغییر محل شاول وجود دارد.به علت اینکه کابلها معمولاً طولانی و سنگین می باشند، برای حمل آنها معمولاً از لودر استفاده می گردد که گاهاً باعث آسیب دیدگی کابلها می گردد، از طرف دیگر به دلیل عبور و مرور وسایل و پراکنده بودن کابلها بر روی زمین باز هم احتمال آسیب دیدگی کابل وجود دارد)سیستمهای حرکتی اصلی که نیازمند قدرت محرکه هستند شامل موارد ذیل می باشند:

  • سیستم بالابری
  • سیستم نفوذ در سینه کار
  • سیستم حرکت دورانی
  • سیستم حرکت انتقالی

استفاده از شاول ها (اکسکاواتورهای کابلی)

برای کمینه کردن هزینه بارگیری ظرفیت شاول باید با ظرفیت کامیونی که با آن کارمی کند هماهنگ باشد. به عنوان یک قاعده تجربی کامیون باید با 4 تا 5 صندوقه شاول پر شود.به عنوان مثال اگر کامیونی در حدود 150 تن را در نظر بگیریم، با توجه به چگالی مواد، شاول هایی با بیلهای 20 تا 30 متر مکعبی برای این چنین کامیونهایی مناسب هستند.

باید توجه داشت که ظرفیت واقعی صندوقه با ظرفیت اسمی آن یکسان نیست و معمولاً با ضرب کردن ظرفیت اسمی جام در یک ضریب که به ضریب بیل DF (Deeper Factor) موسوم است، ظرفیت واقعی بیل به دست می آید. مقدار ضریب بیل بسته به نوع ماده و شرایط کاری می تواند از حدود 40 درصد تا بیش از 100 درصد تغییر کند.به طور تجربی این ضریب به شرح ذیل می باشد:

  • برای مواد با قابلیت کنده شدن آسان 85 تا 120 درصد
  • برای مواد با قابلیت کنده شدن متوسط 80 تا 90 درصد
  • برای مواد با حفاری سخت 70 تا 80 درصد
  • برای سنگ 40 تا 60 درصد

زمان چرخه شاول

عامل مهم در کارایی شاول زمان چرخه آن است. این زمان از زمانهای لازم برای عملیاتهای زیر تشکیل شده است:

  • نفوذ در سینه کار و پر کردن صندوقه بالابری جام
  • گردش بطرف باربر و گردش بطرف سینه کار

زمان چرخه به زاویه چرخش، اندازه شاول و مهارت کاربر بستگی دارد و معمولاً از حدود 25 ثانیه تا بیش از یک دقیقه متغیر است.بیشترین زمان چرخه به گردش شاول بطرف باربر و بازگشت بطرف سینه کار اختصاص دارد (حدود 60 درصد) و در نتیجه نحوه قرار گیری کامیون در کنار شاول از اهمیت بالایی برخوردار است.

در آرایشهای معمولی کامیون در کنار شاول و در سمت چپ آن قرار می گیرد، گاهی برای تسریع در کار، وسیله باربر در صورت مناسب بودن شرایط در هر دو طرف شاول قرار می گیرد تا زمان مانور کاهش یابد، زاویه گردش شاول در این حالتها حدود 90 درجه می باشد.با توجه به طولانی تر بودن زمان چرخه کامیون، معمولاٌ یک شاول به چند کامیون سرویس می دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>