اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

محدودسازی جریان در یک جهت در صنعت الکترونیک:
در این مطلب چگونگی محدود سازی جهت عبور جریان الکتریکی به یک جهت ثابت و مشخص را با استفاده از المان فعال دیود را توضیح می دهیم.

صنعت_الکترونیک5

برای محدود کردن جریان الکتریکی به یک جهت خاص از دیود استفاده می کنیم. این المان دوپایه مطابق شکل 1 در ساختارهای متفاوتی در دسترس هستند. بسته به سطح ولتاژ و جریان بسته بندی های مختلفی برای دیود ها وجود دارد.

انواع دیود

مطابق شکل 2، دیود ها دارای دو پایه با نام های آند و کاتد هستند. در دیود های واقعی سری که شامل یک نوار باریک است، کاتد و سر دیگر آند را تعریف می کند. جریان الکتریکی فقط می تواند در جهت آند به سمت کاتد عبور کند (بایاس موافق) و در جهت مخالف جریان فوق العاده ناچیزی عبور می کند (بایاس مخالف).

پس می توان گفت در بایاس موافق دیود همان یک مسیر اتصال کوتاه برای عبور جریان الکتریکی عمل می کند و در بایاس مخالف همانند یک مقاومت الکتریکی خیلی بزرگ رفتار می کند.

پایه‌های دیود

شکل 2: پایه های دیود
دو مدار شکل 3 را درنظر بگیرید. در مدار A پلاریته مثبت باتری به سمت آند دیود متصل شده است. در چنین وضعیتی دیود در بایاس موافق قرار می گیرد و جریان بزرگی را از خود عبور می دهد. در دیود های عملی و در بایاس موافق ولتاژ دو سر دیود بین 0.5 ت 0.7 ولت تغییر می کند.

اما در مدار B پلاریته مثبت باتری به سمت کاتد دیود متصل شده است. در نتیجه دیود در بایاس مخالف قرار خواهد گرد و هیچ جریانی از مدار عبور نخواهد کرد.

 مدار دیودی برای محدود‌سازی جهت جریان

شکل 3: مدار دیودی برای محدود سازی جهت جریان
یکی از کاربردهای مهم محدودسازی جهت جریان، مدارات تبدیل AC به DC است.

در این مدارات در طبقه اول برای محدود سازی جهت جریان به یک جهت مشخص مداری استفاده می شود که مطابق مانند شکل 4 در خروجی آن فقط ولتاژهای مثبت وجود خواهد داشت، یعنی جریان عبوری از بار همواره در یک جهت است و تغییر جهت ندارد. به این فرآیند یکسوسازی می گوییم.

یکسوسازی سیگنال AC

شکل 4: یکسوسازی سیگنال AC

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>