اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

محاسبات گمرکى، محاسباتى نظیر حقوق گمرکی، عوارض گمرکى و سود بازرگانى را شامل مى‌شود که محاسبه هر یک از آنها بر مبناء ارزش کالا انجام مى‌شود که محاسبه ارزشى کالا نیز خود مستلزم آگاهى از مواردى نظیر بهاء سیف، نرخ ارز و... مى‌باشد. لذا براى محاسبات گمرکى اولین اقدام محاسبه ارزش کالا است.

حقوق گمرکى و سود بازرگانى و برخى از عوارض گمرکى بر مبناء ارزش کالاها وصول مى‌شود. بنابراین تعیین ارزش صحیح کالاها در گمرک از اهمیت ویژه اى برخوردار است. تقویم ارزش کالا در گمرکات صرف نظر از مفاهیم فلسفى آن که در مکاتب مختلف اقتصادى بیان گردیده صورت مى‌گیرد. به طورى که گمرک همواره مترصد یافتن روشى براى وقوف به میزان واقعى پرداخت‌هاى خریدار به فروشنده است و از آن فراتر، گمرک در اجراء به دنبال یافتن فرمولى است تا او را قادر سازد از کم و کیف معامله و مبالغى که خریدار به فروشنده پرداخته یا باید بپردازد و یا از روابط پنهانى احتمالى فروشنده و خریدار مطلع سازد.

در یک معامله متعارف براساس ماده 10 قانون امور گمرکى ارزش کالا در گمرک عبارت است از:
بهاى سیف (بهاء خرید کالا در مبداء به اضافه هزینه بیمه و حمل‌ونقل) و کلیه هزینه‌هاى مربوط به افتتاح اعتبار یا واریز بروات و همچنین حق استفاده از امتیاز نقشه، مدل و علامت بازرگانى و سایر حقوق مشابه مربوط به کالا و سایر هزینه‌هائى که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکى تعلق مى‌گیرد. این ارزش از روى سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمى صاحب کالا تعیین و براساس نرخ ارز و برابرى‌هاى اعلام شده از طرف بانک مرکزى ایران در روز تسلیم اظهارنامه محاسبه مى‌گردد.

اجراء این تعریف مستلزم آگاهى از موارد زیر است:

  • بهاى سیف (CIF)
    در مقررات Incoterms که از سال 1963 میلادى در تجارت جهانى متداول گردیده ارزش سیف مجموع ارزش کالا Cost، بیمه Insuranc و کرایه حمل Freight مى‌باشد. بدین مفهوم در تعیین ارزش کالا در گمرک ابتدا باید قیمت پرداخت شده براى کالا و هزینه حمل آن و همچنین هزینه بیمه متعلقه مشخص شود. این ارقام اصولاً از روى اسناد تسلیمى توسط خریدار که به وسیلهٔ بانک گواهى شده باشد به گمرک اظهار مى‌شود. گواهى بانک ظَهر اسناد صرفاً به منظور مشخص شدن اصالت اسناد مى‌باشد و این گواهى در تائید صحت ارزش‌هاى مندرج در اسناد نافذ و معتبر نیست. گمرک با استفاده از فرمول‌هایى که در قانون امور گمرکى به ویژه مواد 10 و 11 و 12 پیش‌بینى شده و ماده 121 آئین‌نامه اجرائى آن در خصوص صحت یا عدم صحت ارزش‌هاى اظهار شده بررسى و اقدام مى‌نماید.
  • سایر هزینه‌ها
    اصولاً قیمت عرضه شده کالا شامل هزینه‌هایى از قبیل بازاریابی، تبلیغات و سایر حقوق مربوط به ساخت و تولید کالا نیز مى‌باشد. اما ارزش کالا در گمرک، در برگیرنده هزینه هاى دیگرى که خریدار تا ورود کالا به اولین دفتر یا مقصد گمرکى متحمل مى‌شود هم است. از جمله این هزینه‌ها که فعلاً دریافت مى‌شود، یکى حق سفارش کالا و دیگرى کارمزد مراکز تهیه و توزیع مى‌باشد. (بعد از انحلال مراکز تهیه و توزیع کالا، این کارمزد به عنوان کارمزد ثبت آمارى اخذ مى‌گردد).
  • نرخ ارز
    براى محاسبه ارزش کالا جهت پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، ارزش کالا که با پول خارجى فاکتور شده است باید به ریال ایران تبدیل شود. اما نرخ آن چیست؟ و چگونه از آن مطلع مى‌شویم؟نرخ ارز براى محاسبات گمرکی، نرخ رسمى ارز مى‌باشد که توسط بانک مرکزى ایران همه روزه اعلام و ابلاغ مى‌شود.

        بنابراین کالا با هر نوع ارزى خریدارى شود محاسبات گمرکى فقط براساس رسمى ارز انجام می‌پذیرد          ‌  نرخ اعلام شده بانک مرکزى براى محاسبه حقوق گمرکى و سود بازرگانى و عوارض هر دلار  1755                ریال مى‌باشد.

  • روز تسلیم اظهارنامه
    از آنجا‌یى که نرخ ارز ممکن است روزانه تغییر کند، براى پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، نرخ چه روزى باید ملاک محاسبه قرار گیرد؟ با توجه به اینکه ایام متفاوتى را مى‌توان مدنظر داشت. از جمله روز گشایش اعتبار یا روز ورود کالا به کشور یا روز ثبت آمارى که هر کدام در مسیر ورود کالا داراى اهمیت مى‌باشد. اما به موجب ماده 10 قانون امور گمرکى نرخ ارز مربوط به روز تسلیم اظهارنامه به گمرک به عنوان معیار تبدیل ارزش کالا به ریال و پرداخت حقوق و عوارض گمرکى قرار گرفته است. (اخیراً بانک مرکزى نرخ ارز جهت محاسبات گمرکى و به منظور تثبیت قیمت کالاهاى مشابهى که همزمان ترخیص مى‌شود به طور ماهانه اعلام مى‌کند).

         به موجب تبصره 3 ماده 4 آئین‌نامه اجرایى قانون امور گمرکى منظور از روز اظهار روزى است که صاحب           کالا طبق اظهار خود وجوهى را که به ترخیص کالا تعلق مى‌گیرد به صندوق گمرک پرداخته باشد.

ارزش CIF کالا چگونه محاسبه می‌شود ؟
ارزش کالا ( COST) + بیمه ( INSURANCE) + کرایه‌حمل ( FREIGHT)

سیف به معنای بهای تمام شده کالا در مرکز کشور مقصد است که تشکیل می‌شود از بهای کالا در شهر مبداء به اضافه هزینه بسته‌بندی و کرایه حمل تا بندر کشور مقصد و هزینه بیمه تا مقصد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>