اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کاربردهای مدار مبدل دیجیتال به آنالوگ:

الکترونیک5

مدارات مبدل دیجیتال به آنالوگ در بسیاری از کاربردهای پردازش سیگنال و مدارات دیجیتال دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. تعدادی از کاربردها عبارتند از:

تقویت کننده های صوتی:
مدار مبدل دیجیتال به آنالوگ برای تولید بهره ولتاژ DC با دستورات میکروکنترلر مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا مدار مبدل دیجیتال به آنالوگ با یک مدار کدک (Codec) صوتی کامل که شامل مشخصه های پردازش سیگنال است، ترکیب می شود.

انکودر ویدئویی:
یک سیستم انکودر ویدئویی (Video Encoder) سیگنال ویدئویی را پردازش می کند و سپس سیگنال های دیجیتال را به مبدل های دیجیتال به آنالوگ مختلفی ارسال می کند تا سیگنال های ویدئویی آنالوگ در فرمت های مختلفی تولید شوند.

علاوه بر این سطح خروجی نیز بهینه سازی می شود. همانند کدک های صوتی، این آی سی ها نیز ممکن است دارای فرم مجتمع DAC باشند.

نمایشگر الکترونیکی:
کنترل کننده گرافیکی معمولا از یک جدول جست و جو (Lookup Table) برای تولید سیگنال های داده استفاده می کند که این سیگنال ها به یک DAC ویدئویی با خروجی آنالوگ ارسال می شوند.

خروجی آنالوگ مانند سیگنال های آبی، قرمز و سبز برای داریو یک نمایش گر مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم های نمونه بردار داده:
داده هایی که باید مورد اندازه گیری قرار گیرند، ابتدا باید توسط یک مبدل آنالوگ به دیجیتال یا ADC به داده های دیجیتال تبدیل شوند.

سپس داده های نمونه برداری شده به یک میکروپروسسور ارسال می شوند. سیستم نمونه بردار داده (Data Acquisition Systems) همچنین شامل یک پایانه کنترل فرایند است که در آن میکروپروسسور داده های فیدبک را به DAC ارسال می کند تا به سیگنال آنالوگ تبدیل شوند.

کالیبراسیون:
مدار مبدل دیجیتال به آنالوگ قادر است که کالیبراسون (Calibration) متغیری را برای آفست ولتاژ و بهره انجام دهد تا سیستم های اندازه گیری و تست دارای دقت بالایی باشند.

کنترل موتور:
بسیاری از الگوریتم های کنترل موتور به سیگنال های کنترل ولتاژ نیاز دارند. یک مدار مبدل دیجیتال به آنالوگ برای این منظور بسیار ایده آل محسوب می شود.

مدار مبدل DAC ممکن است توسط یک پردازنده یا کنترل کننده درایو شود. در تصویر زیر نمایی از کاربرد یک مدار DAC در کنترل موتور نشان داده شده است.

کاربرد مدار DAC در کنترل موتور

سیستم توزیع داده (Data Distribution System):
بسیاری از خطوط تولید کارخانجات و صنایع به چندین منبع ولتاژ قابل برنامه ریزی نیاز دارند. برای این هدف لازم است که از یک بانک از مبدل های دیجیتال به آنالوگ استفاده شود که در یکدیگر ضرب شده اند.

استفاده از DAC در طول عملکرد سیستم این امکان را فراهم می کند که ولتاژ به صورت دینامیکی تغییر کند.

پتانسیومتر دیجیتالی:
تقریبا تمام پتانسیومترهای دیجیتالی بر پایه معماری DAC رشته ای کار می کنند. در واقع با استفاده از بازآرایی (Reorganization) آرایه های کلیدی یا مقاومتی و افزودن یک واسط مناسب I2C، می توان یک پتانسیومتر دیجیتالی را پیاده سازی کرد.

رادیو نرم افزاری:
در مدارت ترکیب کننده (Mixer) از یک مبدل DAC به همراه یک پردازنده سیگنال دیجیتالی یا DSP استفاده می شود تا سیگنال دیجیتال به سیگنال آنالوگ تبدیل شود.

سیگنال دیجیتال در مدار ترکیب کننده منتقل و سپس به تقویت کننده توان رادیو و ترانسمیتر فرستاده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>