اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تعریف ربات در صنعت الکترونیک:
ربات، به یک ماشین، معمولا قابل برنامه ریزی توسط کامپیوترها گفته می شود که قادر به انجام یک سری عملیات پیچیده به صورت خودکار است.

الکترونیک16

یک ربات می تواند یا توسط یک وسیله کنترل خارجی هدایت شود و یا کنترل مربوط به آن را می توان به صورت داخلی در خود ربات جاسازی کرد.

ربات ها می توانند در اشکال مختلف تولید شوند و عمدتا برای انجام کاری به منظور راحت تر کردن کارهای بشر ساخته می شوند و به جنبه های زیباشناسی در ساخت آن ها توجه زیادی نمی شود.

یک ربات می تواند خودگردان (Autonomous) یا نیمه خودگردان (Semi-Autonomous) باشد. گستره وسیعی از ربات ها در سال های اخیر تولید شده اند که شامل ربات های انسان نما، ربات های صنعتی، ربات های پزشکی، ربات های همیار بیمار و حتی ربات های میکروسکوپی و نانو هستند.

در واقع ربات در زبان انگلیسی برای توصیف هر ساختاری که عمل خاصی را به صورت اتوماتیک انجام می دهند، به کار می رود.

برای مثال یک باز کننده در اتوماتیک، عمل باز کردن در را می تواند به صورت اتوماتیک انجام دهد. در این کاربرد از یک سنسور برای تشخیص سیگنال های دریافتی از کنترل از راه دور (Remote Control)، یک محرک (Actuator) برای باز کردن در و یک سیستم کنترل برای دادن دستورات لازم به موتور جهت باز و بسته کردن در استفاده می شود.

در عمل این نوع ماشین ها، بیشتر با عنوان وسایل مکاترونیک (Mechatronic) شناخته می شوند و زیرمجموعه ای از ربات های خودگردان هستند. اجزای ماشین های مکاترونیکی معمولا به صورت زیر هستند.

سنسور:
سنسورها قادر به تشخیص شرایط محیط پیرامون هستند.

محرک:
به وسیله محرک ها می توان تغییری در وضعیت ماشین در محیط فراهم آورد.

سیستم کنترل:
سیستم کنترل برای کنترل محرک ها بر اساس شرایط محیط به کار می رود که توسط سنسور فراهم شده است.

اکثر اوقات، ربات ها را شاخه ای از ماشین های مکاترونیکی محسوب می کنند که دارای خودمختاری (Autonomy) باشند. ماشینی که خودگردان باشد، امور مربوط به خود را به تنهایی و بدون راهنمایی لحظه به لحظه انسان انجام می دهد.

البته گاهی همه ماشین های مکاترونیکی نیز جزو ربات ها محسوب می شوند. در تصویر زیر نمایی از انواع مختلف ربات ها را مشاهده می کنید.

انواع مختلف ربات‌ها

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>