اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گاز

فلزات و آلیاژهای مشخص به گونه ای با نیتروژن واکنش می دهند که ریزساختار جوش را تغییر می دهند. به عنوان مثال، نیتروژن ( گاز لیزر) با تیتانیم واکنش می دهد و در نتیجه، ترکیبات نیترید تیتانیم تشکیل می شوند که می توانند باعث ترد شدن جوش لیزری شوند. به همین دلیل، بهتر است که از گاز آرگون در جوشکاری آلیاژهای پایه تیتانیم استفاده شود.

این مسئله برای انواع مشخص فولادهای ضد زنگ نیز صادق است. نباید از گاز نیتروژن در جوشکاری فولادهای ضد زنگ آستنیتی (austenitic stainless steels alloy) که دارای عناصر آلیاژی تیتانیم و نیوبیوم هستند، استفاده شود. نیتروژن با این عناصر نیترید تشکیل می دهد که این امر باعث کاهش مقدار تیتانیم و نیوبیوم آزاد می شود. این عناصر به منظور جلوگیری از تشکیل کاربید کروم و کاهش حساسیت به خوردگی بین دانه ای به این نوع فولادها اضافه می شوند.

برای فولادهای ضد زنگ فریتی، گاز محافظ نیتروژن اثری مانند اثر کربن را دارد. ورود نیتروژن به درون ماده در حین جوشکاری فولادهای فریتی منجر به افزایش میزان مارتنزیت در فلز جوش می شود. این مسئله به نوبه خود می تواند باعث تردی بیشتر جوش و آسیب پذیری بیشتر جوش نسبت به تردی هیدروژن شود.نوع گاز محافظ همچنین می تواند بر وجود و مشخصه عیوب جوش مانند خلل و فرج اثر بگذارد.نوع گاز محافظ ( گاز لیزر) عمدتاً از طریق زیر بر خلل و فرج تأثیر می گذارد:

  • تأثیر آن بر پایداری حوضچه مذاب
  • حل پذیری گاز محافظ در درون فلز مذاب.
  • فلزات و آلیاژها حاوی اجزاء دارای فشار بخار بالا کمتر مستعد تشکیل خلل و فرج هستند.

فشار بخار بالا منجر به پایداری بیشتر حوضچه مذاب در جوشکاری سوراخ کلیدی می شود. به عنوان مثال، آلیاژهای حاوی مقادیر قابل توجه عنصر منگنز (Mn) کمتر مستعد تشکیل خلل و فرج هستند زیرا سوراخ کلید پایدارتر است. برای آلیاژهایی که حوضچه مذاب آنها ذاتاً پایدار است، نوع گاز محافظ تأثیری ناچیز بر خلل و فرج دارد.

از سوی دیگر، فلز دارای فشار بخار پایین احتمالاً سوراخ کلیدی با پایداری کمتر داشته باشد که این امر باعث می شود تا این فلز بیشتر در معرض پدیده به دام افتادن گاز باشد. برای این موارد، تجربه ما حداقل در ارتباط با آلیاژهای حوزه هوافضا و تجربه سایر محققان نشان می دهد که استفاده از گاز نیتروژن ( گاز لیزر) باعث ایجاد خلل و فرج کمتر می شود.

حل پذیری بالا و واکنش پذیری بالای گاز محافظ با حوضچه مذاب نیز به ایجاد حداقل خلل و فرج کمک می کند. به همین دلیل، استفاده از گاز نیتروژن نیز نسبت به گاز آرگون در جوشکاری فولادها، فولادهای ضد زنگ و آلیاژهای پایه نیکل به ایجاد خلل و فرج کمتر کمک می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>