اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مقاومت های محدود کننده جریان در مدار:
مقاومت های محدود کننده جریان را به دو روش زیر می توان در مدار متصل کرد.

شمارنده_BCD4

مقاومت تکی:
در این حالت، از یک مقاومت تکی محدود کننده جریان (R) به صورت سری در مدار استفاده می شود.

اگر در طراحی مدار نگرانی خاصی از بابت روشنایی ثابت نمایشگر وجود نداشته باشد، این روش اتصال مقاومت های محدود کننده جریان، آسان ترین و ساده ترین انتخاب برای کنترل نمایشگر سون سگمنت محسوب می شود. نمایی از این روش اتصال مقاومت در تصویر زیر نشان داده شده است.

روش اتصال تکی مقاومت محدود کننده جریان

مقدار نور گسیل شده از هر دیود LED با مقدار جریان گذرا از آن تغییر می کند و مقدار جریان گذرا از مقاومت محدود کننده جریان، بین تمام LEDهای نمایشگر به اشتراک گذاشته می شود.

بنابراین مقدار روشنایی نمایشگر در این نحوه اتصال، به این بستگی دارد که چه تعداد سگمنت در هر لحظه با هم روشن باشند.

مقاومت های چندگانه:
در این نحوه اتصال، هر سگمنت دارای مقاومت محدود کننده جریان مختص به خود است. نحوه انجام این اتصال در مدار BCD بالا نیز نشان داده شد و به صورت دقیق تر در تصویر زیر دیده می شود.

روش اتصال مقاومت‌های محدود کننده جریان

در حالت کلی، نمایشگر سون سگمنت به حدود 12 تا 20 میلی آمپر جریان برای روشن کردن هر بخش نیاز دارد.

بنابراین، مقدار هر مقاومت محدود کننده جریان (هر کدام از مقاومت ها یکتا هستند.)، باید به گونه ای انتخاب شود که مقدار جریان را در این محدوده حفظ کند. به یاد داشته باشید که بعضی از نمایشگرها در صورتی که جریان بالاتر از 40 میلی آمپر به آن ها وارد شود، خراب می شوند.

مزیت اصلی این نحوه اتصال مقاومت محدود کننده جریان در این است که مقدار روشنایی یک سگمنت خاص به وضعیت شش سگمنت LED دیگر بستگی ندارد.

در نتیجه نمایشگر یک مقدار روشنایی ثابت دارد. مقدار مقاومت های محدود کننده جریان را می توان به نحوی انتخاب کرد تا هر سگمنت روشنایی مخصوص به خود را داشته باشد و مقدار نور محیط هم عاملی موثر در انتخاب روشنایی مورد نیاز LED است.

مداری که تا این قسمت به بررسی آن پرداختیم، یک شمارنده ساده اعداد 0 تا 9 است که با استفاده از شمارنده BCD 74LS90 و یک درایور نمایشگر سون سگمنت 74LS47 ایجاد می شود.

برای شمارش اعداد بالاتر از 9 و تولید و نمایش اعدادی که دو رقم داشته باشند، نیاز است که دو شمارنده تقسیم کننده بر 10 جداگانه را به صورت آبشاری به یکدیگر متصل کنیم.

یک شمارنده BCD دو رقمی در حالت دسیمال از 00 تا 99 (در حالت باینری از 0000 0000 تا 1001 1001) می شمارد و سپس به مقدار 00 ریست می شود.

به این نکته توجه کنید که اگرچه این مدار یک شمارنده دو رقمی است، اما مقادیر نشان دهنده اعداد هگزا دسیمال (A تا F) در این کد گذاری معتبر نیستند.

به صورت مشابه، اگر بخواهیم که از 0 تا 999 (0000 0000 0000 تا 1001 1001 1001) شمارش را انجام دهیم، باید سه عدد از شمارنده های ده دهی را به صورت آبشاری به یکدیگر متصل کنیم.

در حالت کلی می توان گفت که شمارنده های چند رقمی ده دهی را می توان به سادگی با استفاده از اتصال آبشاری مدار شمارنده BCD تکی ایجاد کرد که هر یک مدار، نشان دهنده یک رقم خواهد بود.

نمایی از یک مدار شمارنده BCD دو رقمی که از 00 تا 99 می شمارد، در شکل زیر نشان داده شده است.

یک مدار شمارنده BCD دو رقمی با قابلیت شمارش از 00 تا 99

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>