اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مولتی ویبراتور مونواستابل با گیت NAND:
یک مدار مولتی ویبراتور مونواستابل می تواند با استفاده از دو گیت NAND (یا گیت NOR) به صورت شکل زیر ساخته شود. در این مدار گیت های NAND به صورت متقاطع به یکدیگر متصل شده اند.

مدار مونواستابل با گیت NAND

فرض کنید که در ابتدا ورودی تریگر T توسط مقاومتR1 در حالت HIGH یا منطق یک نگه داشته شده باشد. بنابراین، مطابق قواعد گیت NAND، خروجی اولین گیت NAND یعنیU1 در سطح منطقی صفر یا LOW قرار می گیرد.

مقاومت زمان بندیRT به یک سطح ولتاژ با سطح صفر منطقی متصل شده است و از این طریق خازن زمان بندیCT دشارژ می شود.

خروجیU1 در سطح LOW قرار دارد و نیز خازن زمان بندی به صورت کامل تخلیه شده است، بنابراین ولتاژ گرهV1 نیز برابر با صفر ولت می شود. در نتیجه خروجی گیت NAND دوم (U2) که به یک گیت معکوس کننده NOT متصل است، به سطح منطقی یک یا HIGH می رسد.

خروجی گیت NAND دوم به یکی از ورودی های گیت NAND اول باز گردانده می شود تا فیدبک مثبت مورد نیاز ایجاد شود.

از آن جا که گرهV1 و خروجی گیت NAND اول در یک ولتاژ صفر منطقی قرار دارند، در نتیجه هیچ جریانی از خازن عبور نمی کند. به همین دلیل مدار پایدار می شود و تا زمانی که ورودی تریگر T تغییر نکند، در همین حالت باقی خواهد ماند.

اگر یک پالس منفی یا به صورت خارجی و یا از طریق فشار دادن یک کلید فشاری، به ورودی تریگر گیت اول اعمال شود، خروجی این گیت به سطح منطقی یک یا HIGH می رود.

از آن جا که بر اساس قوانین کار خازن، ولتاژ در طول آن نمی تواند به صورت فوری تغییر کند، ولتاژ گرهV1 و نیز ورودی گیت NAND دوم به سطح HIGH می روند.

در نتیجه خروجی گیت NAND دوم به سطح LOW می رود و مدار در این حالت دوم باقی می ماند، حتی اگر ورودی پالس تریگر T قطع شود. این حالت به حالت شبه پایدار (Meta-Stable) معروف است.

ولتاژ در طول خازن در حال افزایش است؛ زیرا خازن از طریق ورودی گیت NAND اول شروع به شارژ شدن کرده است.

ثابت زمانی این فرآیند توسط ترکیب مقاومت و خازن زمان بندی تعیین می شود. مرحله شارژ شدن خازن تا زمانی ادامه می یابد که جریان شارژ قادر نباشد که ولتاژ گیت ورودی NAND دوم و نیز ولتاژ گرهV1 را در سطح HIGH نگه دارد.

زمانی که این اتفاق بیفتد، خروجی گیت دوم دوباره به سطح HIGH باز می گردد و متقابلا ولتاژ گیت اول به سطح LOW می رود.

همچنین خازن از طریق خروجی گیت NAND اول تحت اثر مقاومت زمان بندی دشارژ می شود. حال مدار دوباره به حالت پایدار اولیه تغییر وضعیت می یابد.

بنابراین برای هر پالس تریگر منفی، مدار مولتی ویبراتور مونواستابل یک پالس خروجی سطح LOW تولید می کند.

طول تناوب زمانی خروجی، توسط شبکه ترکیب مقاومت و خازن زمان بندی (T=0.69RC) تعیین می شود و ثابت زمانی مدار نام دارد. چون امپدانس ورودی گیت NAND بسیار بالا است، می توان تناوب زمانی های بسیار بزرگی را به دست آورد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>