اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مدار مولتی ویبراتور بای استابل:
مدار مولتی ویبراتور بای استابل، اساسا یک فلیپ فلاپ است که یک گیت NOT یا معکوس کننده جهت ایجاد عملکرد کلیدزنی به آن افزوده شده است.

مدار18

همانند فلیپ فلاپ ها، هر دو حالت در یک مولتی ویبراتور بای استابل پایدار هستند و مدار در هر دو حالت به طور نامحدود باقی خواهد ماند.

این نوع از مدارات مولتی ویبراتور، تنها زمانی از یک وضعیت به وضعیت دیگر عبور خواهند کرد که یک پالس تریگر خارجی مناسب T به آن اعمال شود.

بنابراین برای طی یک چرخه ست و ریست کامل، مدار به دو پالس تریگر احتیاج دارد. نام های دیگر این مدارات لچ بای استابل (Bistable Latch)، لچ تاگل (Toggle Latc) و یا به سادگی لچ T یا T-latch هستند.

مولتی ویبراتور بای استابل گیت NAND:
ساده ترین راه برای ایجاد یک مدار مولتی ویبراتور بای استابل، اتصال چند عدد گیت NAND دارای اشمیت (Schmitt)، برای تشکیل یک لچ SR است. نحوه این اتصال در شکل زیر نشان داده شده است.

مدار مولتی ویبراتور بای‌استابل

دو گیت NAND دوم (U2) و سوم (U3) بای استابل را تشکیل می دهند که توسط ورودی گیت NAND اول تریگر می شوند.

البته می توان از گیت NAND اول صرف نظر کرد و به جای آن یک تک کلید تاگل (Toggle Switch) قرار داد تا مدار صاف کننده کلید (Switch Debounce Circuit) را به وجود آورد.

زمانی که پالس ورودی به سطح صفر منطقی و یا LOW برود، بای استابل در حالت SET خود لچ می شود و خروجی آن در سطح یک منطقی باقی خواهد ماند.

این وضعیت تا زمانی ادامه می یابد که ورودی به سطح HIGH برود و منجر به این شود که بای استابل در حالت RESET لچ شود که در این وضعیت، خروجی دارای سطح سطح صفر منطقی می شود.

خروجی یک مولتی ویبراتور بای استابل در حالت RESET باقی می ماند تا زمانی که یک پالس تریگر دیگر به مدار وارد شود و کل چرخه دوباره از سر گرفته می شود.

بنابراین لچ بای استابل یک وسیله ی دو حالته است که در آن هر دو حالت یک و صفر منطقی پایدار هستند.

مولتی ویبراتورهای بای استابل دارای کاربردهای زیادی در مقسم های فرکانسی، شمارنده ها و یا ادوات ذخیره سازی در حافظه های کامپیوتری هستند، اما مهم ترین کاربرد آن ها در مدرات لچ ها و شمارنده ها است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>