اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صابون

ماده اولیه اصلی مورد استفاده در تولید صابون شامل انواع چربی ها بوده که می تواند منشا حیوانی (مانند تالو) و یا گیاهی (مانند روغن پالم و نارگیل) داشته باشد. حدود 75 درصد از کل چربی مصرفی در صنایع صابون سازی دنیا را تالو (Tallow) تشکیل می دهد که دارای منشا حیوانی است.

این ماده شامل مخلوطی از گلیسیرین ها بوده و از چربی های جامد که به وسیله بخار پالایش شده است، به دست می آید.در این روش اسید چرب درون مخزن ریخته شده و توسط سدیم هیدروکسید (صابون جامد) و یا پتاسیم هیدروکسید (صابون مایع)، خنثی می شود. به این روش اصطلاحاً Kettel Process می گویند. واکنش اصلی تولید صابون (صابونی شدن - Saponification) عبارتست از:

صابون به دو صورت پخت گرم و پخت سرد تهیه می شود. صابون تولید شده از پخت گرم (دارای کیفیت مناسب تر) جهت مصارف حمام و دستشویی استفاده می شود و صابون حاصل از پخت سرد (دارای کیفیت پایین تر) اغلب جهت رختشویی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش پس از خنثی نمودن اسید چرب توسط محلول سدیم هیدروکسید، به منظور جداسازی صابون تولید شده از ناخالصی ها، آن را چندین بار توسط محلول آب و نمک شستشو می دهند.

صابون مذاب تولیدی را در پخت سرد بلافاصله جهت انتقال به مراحل تکمیلی تولید، تخلیه می نمایند اما در پخت گرم آن را به مدت 24 تا 72 ساعت رها می کنند که در صنعت صابون سازی به آن اصطلاحاً "دم کردن" می گویند. هدف از این مرحله، تکمیل واکنش و جداسازی فازها می باشد. تشخیص پایان صابونی شدن توسط اندازه گیری میزان اسید چرب درون مخزن پخت انجام می گیرد.

در این روش نیز پس از اتمام واکنش، جهت جداسازی ناخالصی ها از محلول آب و نمک استفاده می شود. با افزودن آب نمک به درون مخزن یک سیستم دو فازی تشکیل می شود و ناخالصی ها به لایه زیرین منتقل می گردند. فاز صابون توسط پمپ به غلطک های سرد کننده منتقل شده و دمای صابون تا رسیدن به دمای اتاق کاهش می یابد و در نهایت جامد می گردد.آنالیز صابون به دست آمده به صورت ذیل می باشد:

  • میزان سدیم هیدروکسید 0/002 تا 0/1 درصد
  • میزان نمک سدیم کلرید 0/3 تا 0/6 درصد
  • میزان آب حدود 30 درصد

در اینجا به منظور کاهش رطوبت، صابون تولید شده را درون خشک کن قرار می دهند تا رطوبت آن به میزان استاندارد (حدود 12 درصد) کاهش یابد. در ادامه برای اختلاط و یکنواخت نمودن بیشتر، صابون را وارد دستگاهی به نام پلودر (Plodder) می کنند، در این دستگاه صابون توسط یک حلزون در حال گردش (ماردون) فشرده شده و به صورت رشته ای از آن خارج می گردد و توسط یک برش دهنده یه قطعات ریز بریده می شود. این قطعات ریز وارد دستگاه مخلوط کن (میکسر - Mixer) شده و در آن مواد افزودنی همچون رنگ، اسانس، تثبیت کننده، نرم کننده پوست، ضد خوردگی و … به درون میکسر اضافه می گردد.

در ادامه به منظور توزیع یکنواخت مواد افزوده شده و استحکام بیشتر، صابون را از بین چند غلطک (Mill) عبور می دهند. این غلطک ها به صورت استوانه های افقی که در خلاف جهت یکدیگر می چرخند، صابون را به شکل ورقه های نازک و فشرده شده درآورده و سپس از درون یک قالب گرم عبور داده و به صورت نواری پیوسته از آن خارج می نمایند. در مسیر خروجی، صابون سرد شده و توسط یک دستگاه برش به اندازه های مورد نظر برش داده می شوند. در مرحله نهایی قطعات به دست آمده درون قالب قرار گرفته و به فرم نهایی درآمده و بسته بندی می گردند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>