اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


صابون


کنترل کیفیت مواد اولیه

با توجه به این که کیفیت صابون، ارتباط مستقیم با نوع اسید چرب مصرفی و میزان خلوص آن دارد، لذا می بایست قبل از مصرف به خصوص در مورد چربی، آزمایش های لازم به منظور تعیین خلوص صورت پذیرد. بنابراین درصد اسید چرب، دمای ذوب و همچنین رطوبت آن اندازه گیری می شود. میزان سدیم هیدروکسید مصرفی نیز توسط تیتراسیون اندازه گیری شده به طوری که میزان سود مورد نیاز جهت تولید صابون تعیین می شود.

کنترل کیفیت در حین فرآیند تولید

کنترل ها در این بخش طی چند مرحله صورت می پذیرد:

  • کنترل شیمیایی پس از خشک کن از نظر درصد رطوبت و درصد وزنی مواد ترکیب شونده (تعیین میزان رطوبت مجاز که حداکثر 15 درصد بوده و در صابون های رختشویی تا 20 درصد می باشد)
  •  تعیین میزان نمک پس از شستشو با محلول آب نمک
  • اندازه گیری میزان سود در فاز صابون که نمی بایست بیشتر از 0/07 درصد باشد.
  •  اندازه گیری میزان اسید چرب در فاز صابونی که از فاکتورهای مهم در کیفیت به شمار می رود. (میزان مجاز اسید چرب بین 2 تا 3 درصد می باشد)
  • کنترل فیزیکی پس از عبور از مرحله برش
  • کنترل فیزیکی پس از عبور از دستگاه پرس

تعیین مقدار کل اسیدهای چرب خام

اسیدهای چرب خام عبارتست از مواد چرب غیر محلول در آب که به وسیله تجزیه نمودن صابون توسط یک اسید معدنی قوی تحت شرایط استاندارد حاصل می شود. این تعریف شامل تمام موارد غیر صابونی، گلیسیریدها و هر نوع اسید رزینی دیگر نیز می باشد که علاوه بر اسیدهای چرب در صابون وجود داشته باشند.در این آزمایش اسیدهای چرب توسط دی اتیل اتر استخراج شده و با محلول سود در اتانول عیارسنجی می شوند.

تعیین مقدار قلیای آزاد

با توجه به این که صابون ها دارای کمی چربی غیر صابونی نیز می باشند، روش دقیقی برای اندازه گیری قلیای آزاد موجود در آن ها وجود ندارد و لذا روش موجود صرفاً روشی قراردادی است.در یک روش از اتانول در مورد صابون های سدیم معمولی استفاده می شود اما به دلیل حل شدن پتاسیم کربنات در اتانول از این روش در مورد صابون های پتاسیم استفاده نمی شود.

در روش دیگر از باریم کلرید استفاده می شود که در مورد تمام صابون های نرم پتاسیم و یا صابون های نرم مخلوط سدیم - پتاسیم به کار برده می شود. استفاده از این روش برای صابون های سدیم معمولی که مقدار قلیای آزاد در آن ها کافی نیست، توصیه نمی شود.

اندازه گیری گلیسیرین در صابون

از این آزمایش در مورد صابون هایی که دارای گلیسیرین 0/5 در صد وزنی و یا بیشتر هستند، استفاده می شود. در این جا صابون توسط سولفوریک اسید تجزیه شده و سپس اسیدهای چرب به وسیله اتر نفتی (پترولیوم اتر) استخراج می گردد. گلیسیرین به وسیله برومیک اسید به فرمیک اسید و فرمالدهید اکسید شده و سپس فرمیک اسید به وسیله pH متر عیارسنجی می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>