اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

روغن موتور

«گرانروی» که با نام های متداول دیگری مانند «ویسکوزیته» یا «لزجت» شناخته می شود یکی از مهم ترین شاخصه های روغن های موتور به شمار می رود. گرانروی را می توان مقاومت سیال در برابر حرکت تعریف کرد. برای درک بهتر این مفهوم از مثال آب و عسل استفاده می کنیم.

آب سیالی است که به راحتی جاری می شود، در حالی که عسل به سختی جاری شده و حرکت می کند؛ ازاین رو عسل نسبت به آب از گرانروی بیشتری برخوردار است و می توان گفت که عسل ویسکوزیته بیشتری دارد. گرانروی در مایعات به دلیل نیروی جاذبه ی بین مولکولی پدید می آید و این نیرو دراثر تغییرات دما دستخوش تغییر می شود.

به طور کلی می توان گفت گرانروی مایعات با دما رابطه ی عکس داشته و هرچه دما بالاتر رود میزان گرانروی کاهش می یابد و در اصطلاح مایع شل تر می شود. این اصلی است که در انتخاب یک روغن موتور باید به شکلی جدی مورد توجه قرار گیرد.

با استارت خوردن خودرو قطعات موتور شروع به حرکت می کنند و در این هنگام است که روغن باید به سرعت کار روانکاری را آغاز کند؛ در غیر این صورت آسیب های جدی به موتور وارد خواهد شد. اما در صورتی که روغن در اثر دمای پایین محیط، دچار افزایش گرانروی شود نمی تواند به سرعت حرکت کرده و قطعات متحرک را روانکاری کند.

از سویی دیگر دمای بالای محیط نیز موجب کاهش گرانروی شده و عملکرد روغن را با مشکل رو به رو می کند و روغن نمی تواند به خوبی قطعات را پوشش دهد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی که در هنگام روشن شدن خودرو روی می دهد میزان ویسکوزیته روغن را روی بسته درج می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>