اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رنگ

تر کردن اولین مرحله­ی پراکندگی است. مواد اولیه جامد که در رنگ ها و جوهرها استفاده می شود (رنگ دانه ها و پرکننده ها) اغلب به صورت پودر تولید می شوند. ذرات جامد به صورت خوشه هایی به نام آگلومره ها به یکدیگر چسبیده اند. در حین تر شدن، هوایی که ذرات موجود در آگلومره را احاطه کرده است؛ توسط مایع جایگزین می شود.

تر شدن وقتی اتفاق می افتد که کشش سطحی (surface tension) مایع از انرژی سطح (surface energy) ذرات جامد کمتر باشد. وقتی کشش سطحی خیلی زیاد باشد، فرآیند تر شدگی رخ نمی دهد. با اضافه کردن افزودنی ترکننده می توان کشش سطحی را کاهش داد. به دلیل اینکه مولکول تر کننده در سطح بین آب و هوا قرار می گیرد، می تواند کشش سطحی را کاهش دهد.

عوامل تر کننده این رفتار را نشان می دهند زیرا مولکولشان از دو بخش تشکیل شده است. قسمت آب گریز که به سمت هوا می رود و قسمت آب دوست که به داخل مایع می چسبد. سطح مشترک بین مایع و هوا اغلب سطح (surface) نامیده می شود. بنابراین، تر کننده ها معمولاً به عنوان عوامل فعال سطحی (Surfactant) شناخته می شوند که در سطح مشترک فعالیت می کنند.

در نهایت استفاده از این افزودنی منجر به تشکیل ذراتی به نام مایسل (Micelle) می شود. در یک سوی مایسل ها قسمت آب گریز (hydrophobic) و در سوی دیگر قسمت آب دوست (hydrophilic) قرار می گیرد. در آب، مایسل ها به صورت یک خوشه بزرگ تجمع می کنند که در آن قسمت های آب دوست یک حلقه تشکیل می دهند که در مرکز آن قسمت های آب گریز قرار می گیرد هنگامی که افزودنی تر کننده در مایعات پایه نفت (حلالی) استفاده شود، ساختار مایسل برعکس می شود زیرا قسمت های آب گریز در قسمت بیرونی حلقه قرار دارند زیرا به مایع پایه نفت مشابه تر است و مولکول های آب دوست توسط مایع پایه نفت دفع می شوند.

روش تشخیص وجود ترکننده در محلول

یک روش شناخت اینکه مایع دارای افزودنی ترکننده است یا خیر، پخش کردن مایع روی سطحی است که روی آن را با گریس پوشانده اند. اگر مایع حاوی ماده ترکننده نباشد، نیروهای چسبنده محلول بر نیروهای چسبنده سطح غلبه می کنند و باعث می شوند مایع به صورت قطرات بر روی سطح قرار گیرد. اگر مایع حاوی ماده ترکننده باشد، گریس در مایع حل می شود و کشش سطحی مایع کاهش می یابد و باعث می شود نیروهای چسبنده سطح بر نیروهای چسبنده محلول غلبه کنند و در نتیجه این امر باعث می شود مایع به طور یکنواختی بر روی سطح پخش گردد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>