اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

روغن موتور

استاندار (SAE) مخفف عبارت (Society Of Automotive Engineers) است که به معنی انجمن مهندسین خودرو است. این استاندارد از اعدادی بین 0 تا 60 تشکیل شده و در برخی مواقع حرف W نیز در آن دیده می شود. استاندارد SAE به نوعی تعیین کننده ی ویسکوزیته ی روغن موتور است.

عدد 0 در این استاندارد نشان دهنده ی کمترین میزان گرانروی بوده و نمایانگر روغنی است که به راحتی جاری می شود در عوض با حرکت به سمت عدد 60 میزان گرانروی افزایش می یابد و SAE 60 نشانگر روغنی با گرانروی بسیار بالا است که یعنی سخت جاری می شود.

استفاده از حرف W در این استاندارد نیز برای نشان دادن حداقل میزان گرانروی در سرمای زمستان است که از کلمه ی Winter می آید. حال با آگاهی از این استانداردها می توانیم دو شکل مختلف ویسکوزیته را که روی روغن موتور درج می شود توضیح دهیم. روغن های موتور را بر اساس نوع ویسکوزیته می توان به دو گروه مونوگرید و مالتی گرید تقسیم کرد.

روغن موتور مونوگرید

این روغن به دلیل ساختاری که دارد نمی تواند در بازه ی دمایی مختلف میزان گرانروی خود را تغییر دهد و تنها برای دمایی خاص یا در اصطلاح فصلی خاص از سال مورد استفاده قرار می گیرد. روغن های مونوگرید قدمت زیادی دارند و در گذشته تنها روغن موتوری بودند که برای موتور خودروها تولید می شد. عموما روغن هایی با استاندارد SAE بین 0 تا 30 در فصول سرد و دماهای پایین مورد استفاده قرار می گرفتند.

در صورتی که فردی از این روغن در خودروی خود استفاده می کرد مجبور بود که با گرم شدن هوا روغن موتور را عوض کند و آن را با روغنی با بازه ی عددی SAE بالای 30 جایگزین کند. هرچند این روغن ها قیمت چندان بالایی نداشتند اما درصورت تغییر دما کارآیی خود را از دست می دادند و گزینه ی قابل اطمینانی در تمام فصول محسوب نمی شدند.

روغن موتور مالتی گرید

متخصصان با مشاهده ی نقاط ضعف روغن های مونوگرید برآن شدند تا محصولی انعطاف پذیرتر دربرابر دما تولید کنند. این امر با تغییر ساختار روغن موتور میسر شد و روغن هایی جدید که در چهار فصل سال کارآیی خود را از دست نمی دادند روی کار آمدند. این روغن ها که مورد توجه مردم و تولیدکنندگان قرار گرفتند از دو عدد گرانروی که با حرف W از هم جدا می شوند مشخص می گردند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>