اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گیربکس

روغن دنده با توجه به شرایط عملیاتی سخت و ویژه جعبه دنده، می بایست دارای خواص ویژه ای برای روانکاری گیربکس خودرو باشد. روغن گیربکس)GearBox Oil( یا روغن دنده خودرو یکی از روانسازهای مهم خودرو است که برای روانکاری چرخ دنده ها و قطعات متحرک موجود در سیستم انتقال قدرت خودرو بالاخص جعبه دنده استفاده می شود و واسکازین معادل کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) است.

وجود مایعی روان کننده در این سیستم کاملا ضروری است تا علاوه بر تعویض آسان دنده خودرو موجب کاهش خوردگی و ساییدگی گردد. انتخاب روغن گیربکس مناسب و استفاده صحیح و تعویض به موقع روغن دنده مهم ترین راه حفاظت و نگهداری و افزایش طول عمر جعبه دنده یا گیربکس خودرو می باشد. با این حال بسیاری از رانندگان خودرو توجهی به روغن دنده خودرو ندارند و این امر می تواند منجر به مشکلات اساسی به ویژه در گیربکس های اتوماتیک گردد.

گرانروی مناسب روغن گیربکس

به جرأت می توان ادعا نمود گرانروی روغن دنده مهم ترین ویژگی آن است. روغن گیربکس باید به اندازه کافی سیال باشد تا به راحتی در جعبه دنده - حتی زمانی که هوا سرد است - توانایی گردش داشته باشد. روغن دنده می بایست دارای گرانروی مناسبی باشد تا در سرعت ها و فشارهای و حرارت عملکردی گیربکس با تشکیل لایه ‍ های روغن، توزیع روغن به تمام سطوح روان شونده را تضمین نماید. گرانروی موجب اطمینان از ایمنی دنده ها و کارکرد بدون صدای جعبه دنده می باشد.

پایداری برشی عالی

روغن گیربکس می بایست در کارکردهای طولانی بتواند گرانروی مناسب خود را حفظ نماید.

فشارپذیری بالا و ظرفیت تحمل بالا

یکی از مهم ترین خصوصیات عملکردی روغن گیربکس، دارا بودن خاصیت فشارپذیری بالا و ظرفیت تحمل بالا برای به حداقل رساندن فرسایش و ساییدگی چرخ دنده ها برای دنده هایی است که در شرایط عملیاتی سخت کار می کنند. خاصیت فشارپذیر بالا یا ظرفیت تحمل بار بیشتر با استفاده از مواد افزودنی در روغن دنده تامین می شود. به این نوع روان کننده ها، روانکارهای فشار پذیر (EP: Extreme Pressure) گفته می شود.

پایداری و مقاومت شیمیایی بالا

روغن دنده می بایست در تماس با فلزاتی همچون فولاد، برنز و یا دیگر آلیاژهای مس سازگاری مناسبی داشته باشد و از لحاظ شیمیایی پایداری و مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون و سفت شدن در حرارتهای بالا داشته و روی قطعات و چرخ دنده ها لایه روانکار پایداری ایجاد نماید.

ضد زنگ و ضد خوردگی

روغن گیربکس می بایست غیرخورنده باشد تا علاوه بر جلوگیری از خوردگی چرخ دنده ها در اثر واکنش های شیمیایی، از خوردگی شیمیایی سطوح فلزی ممانعت نماید. خاصیت ضد زنگ نیز برای جلوگیری از زنگ زدگی سطوح فلزی است.

پایداری در برابر کف کردن

ایجاد کف در محیط روانکاری، موجب می گردد که لایه مناسبی از روغن بر روی دندانه ها و چرخ دنده تشکیل نگردد. بنابراین ضدکف بودن از خواص و مشخصه های مهم روغن دنده است که از تشکیل مقادیر بیش از حد کف در جعبه دنده جلوگیری می نماید.

آبگریزی

روغن دنده می بایست قدرت جدا شدن سریع از آب برای حفاظت از تشکیل امولسیون های مضر را دارا باشد. چرا که رطوبت موجود در محیط اطراف گیربکس به هنگام پایان کار دنده ها تمایل به میعان دارند، بنابراین روغن دنده باید توانایی جداسازی و دفع آب و یا رطوبت را داشته باشد.

سازگاری با کاسه نمدها و آب بندها

سازگاری روغن دنده با کاسه نمدها و آب بندها، از امکان واکنش شیمیایی روغن با کاسه نمد و آب بندها جلوگیری می کند.

چسبندگی

درصورتی که روغن دنده دارای چسبندگی مناسبی نباشد، در اثر نیروی گریز از مرکز در سرعت های بالا موجب هدررفت روغن می گردد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>