اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

روغن موتورگرانروی (Viscosity)

مقاومتی که سیالات در برابر جاری شدن به علت اصطکاک داخلی بین مولکول ها از خود نشان می دهند گرانروی (ویسکوزیته) نامیده می شود. گران روی روغن با تغییر دمای آن تغییر می کند و هرچه روغن گرم تر شود گرانروی آن کمتر می گردد از این رو همواره باید گرانروی روغن همراه با دمایی که گرانروی در آن اندازه گیری شده، قید گردد. گرانروی روغن معمولاً در دمای 40 و 100 درجه سانتیگراد اندازه گیری می شود.

شاخص گرانروی (Viscosity Index)

شاخص گرانروی (VI) نشانگر میزان تغییرات گرانروی نسبت به تغییرات دما است. هرچه رقم شاخص گرانروی روغنی بزرگ تر باشد در اثر تغییر دما گرانروی روغن کمتر تغییر می کند و برعکس.

نقطه ریزش (Pour Point)

پایین ترین دمایی را که روغن در آن دما هنوز می تواند جاری شود نقطه ریزش می نامند.

نقطه اشتعال (Flash Point)

نقطه اشتعال پائین ترین دمایی است که در آن روغن به اندازه کافی به بخار تبدیل می شود و با هوا یک مخلوط قابل اشتعال می سازد به طوری که با نزدیک کردن شعله آتش روغن در یک لحظه مشتعل و سپس خاموش گردد.

نقطه احتراق (Fire Point)

نقطه احتراق پائین ترین دمایی است که در آن روغن به اندازه ای بخار تولید کند که با نزدیک کردن شعله مشتعل شود و این اشتعال مدتی ادامه یابد. نقطه احتراق حدود 15 درجه سانتیگراد بالاتر از نقطه اشتعال است از این رو اندازه گیری نشده و ذکر نمی گردد.

چگالی و دانسیته (Density)

دانسیته برایر است با جرم یک سانتیمتر مکعب از روغن در دمای 15◦C که برحسب کیلوگرم برمتر مکعب (Kg/m3) بیان می شود. کاربرد این مشخصه تبدیل وزن به حجم و بالعکس (در محاسبات حمل و نقل فرآورده های نقتی) است. برای این منظور از چگالی نسبی (Specific Gravity) که عبارتست از نسبت وزن مخصوص روغن به وزن مخصوص آب در دمای معین (60◦ F) نیز استفاده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>