اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چرم

چرم مصنوعی سابقه ای پنجاه ساله در ایران دارد و از قدیمی ترین بخش های صنایع تولید مصنوعات پلاستیک درکشور به شمار می رود. در نیم سده، کاربردهای زیادی در بخش های مختلف به دست اورده است. عمده کاربردهای چرم مصنوعی عبارتند از:روکش مبلمان، روکش صندلی خودرو، کیف، کفش، چمدان، دستکش، توپ های ورزشی، تشک کشتی، انواع البسه و کاپشن، چادر کامیون و...

سابقه تولید چرم مصنوعی به سه تولیدکننده به نام های: کارخانه های تولیدی تهران (KTT)، شاهین پلاستیک و درخشان تهران باز می گردد. از این سه کارخانه تنها شاهین پلاستیک در حال فعالیت است و دو تای دیگر یا تعطیل شده اند و یا در زمینه تولید چرم مصنوعی فعالیت ندارند. البته هم اکنون واحدهای صنعتی زیادی به این صنعت روی آورده اند و برخی از آن ها به دلیل استفاده از آخرین روش و فن آوری های نوین دنیا سرآمد بقیه هستند.

با بررسی تاریخچه صنعت چرم مصنوعی در ایران در می یابیم که صنایع ساخت و مونتاژ اتومبیل در ایران، زمینه ساز اصلی ایجاد کارخانه های چرم مصنوعی هستند. افزایش نیار کارخانه های مونتاژکاران زمان، به قطعات و لوازم متعددی که در ساخت اتومبیل به کار می رفت و هم چنین رشد تولید و مصرف اتومبیل هایی نظیر: پیکان، ژیان، آریا و شاهین، سرمایه گذاران را ملزم به واردات تکنولوژی و ماشین های مورد نیاز این صنعت کرد.در اتومبیل پیکان حدود 10 متر چرم مصنوعی مورد استفاده قرار می گرفته است.

نخستین افرادی که در زمینه تولید چرم مصنوعی در ایران اقدام به سرمایه گذاری و فعالیت کردند، اقایان: زرتشتی، ابهری، اریه و شکرچیان هستند. پس از ایشان و با حدود دو دهه فاصله، اقایان مژدهی، کامبیز و مغانی پور وارد میدان تولید شده اند.با مرور تاریخچه این صنعت در ایران دیده می شود که تا شروع انقلاب تعداد واحدهای تولید داخلی از شماره انگشتان یک دست تجاوز نمی کردند ولی پس از اتمام جنگ و به مرور، کارخانه های تولید چرم مصنوعی فزونی یافتند و هم اکنون متجاوز از 70 کارخانه چرم مصنوعی در سرتاسر ایران مشغول فعالیت می باشند.

عمده محدودیت واحدهای تولید چرم مصنوعی در ایران به دلیل نیاز به سرمایه گذاری تقریبا زیاد در تهیه ماشینآلات فرایند و ماشین آلات تکمیلی این صنعت است، از لحاظ میزان سرمایه گذاری و سرمایه در گردش مورد نیاز، این فرایند در مقایسه با دیگر فرایندهای تولید پلاستیک نظیر اکستروژن و تزریق گران تر است. از طرفی تولید چرم مصنوعی نیاز به اگاهی و دانش کافی در مورد ماشین آلات فرایندی و مواد اولیه مورد نیاز دارد وتعداد بیشتری نیروی ماهر و متخصص را در مقایسه با سایر فرایندهای پلاستیک می طلبد.

از دیگر عوامل محدودکننده می توان به عدم تولید پلیمرهای مورد نیاز فرایند (پلی یورتان ویژه چرم و پی وی سی امولسیون)، کاغذ مخصوص ریلیز و برخی مواد اقزودنی، اشاره داشت. لازم به توضیح است طی سال های اخیر پی وی سی امولسیون توسط یکی از واحدهای پتروشیمی ایران تولید و به بازار عرضه می گردد، که جداگانه به آن خواهیم پرداخت.امار و اطلاعات مستندی از میزان تولید چرم مصنوعی ایران در اختیار نیست ولی با توجه به داده های بازار و تعداد کارخانه های فعال تولیدی، می توان مقدار آن را 50 الی 70 میلیون متر در سال تخمین زد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>