اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رنگ

مفهوم و کمیت تفاوت رنگ زمانی مهم است که یک رنگ باید با رنگ موردنظر منطبق شود یا وقتی یک بچ جدید رنگ باید رنگی نزدیک به رنگ استاندارد داشته باشدتفاوت رنگ بین دو رنگ فاصله نقاط رنگ دو رنگ است. ΔE* ab تفاوت رنگی دو رنگ "1" و "2" است که به ترتیب مختصات رنگ (L*1, a*1, b*1) و (L*2, a*2, b*2) دارند. مقدار کوچک ΔE* ab دلالت بر نزدیک بودن رنگ ها به یکدیگر دارد.

مفهوم و کمیت تفاوت رنگ زمانی مهم است که یک رنگ باید با رنگ موردنظر منطبق شود یا وقتی یک بچ جدید رنگ باید رنگی نزدیک به رنگ استاندارد داشته باشد (Reference). اما، رنگ بچ جدید چقدر باید با رنگ مرجع مطابقت داشته باشد؟ پاسخ به این سؤال یک معیار در کنترل کیفیت این بچ جدید از رنگ است.مختصات رنگی بچ جدید و مرجع، اندازه گیری می شود و اختلاف رنگ ΔE* ab محاسبه می شود. بسته به نوع صنعت، معیار تأیید رنگ می تواند سخت باشد، به عنوان مثال ΔE* ab < 0/3، یا بسیار ملایم تر، به عنوان مثال ΔE* ab < 1/5.

در فعالیت های روزمره ی کسانی که با رنگ کار می کنند، نمایش تفاوت رنگ اغلب به عنوان ΔE* یا ΔE ساده سازی می شود.رنگ (Hue) تن رنگ یا نام رنگ هر رنگ است. شدت رنگ (Chroma) میزان اشباع بودن یا غلظت هر رنگ است. گفته می شود رنگ های کروم بالا واضح، روشن یا درخشان هستند. رنگ های مات (پاستیلی) دارای شدت رنگ پایین هستند.رنگ و شدت رنگ را می توان با استفاده از صفحه a* و b* فضای رنگی CIELAB تجسم و کمی کرد.

زاویه رنگ و شدت رنگ در صفحه a*,b*

رنگ (Hue) یک رنگ (Color) با زاویه رنگ hab آن (بدون نماد *) در صفحه a*,b* با واحد درجه (°) تعیین می شود. دامنه زاویه رنگ، براساس تعریف، از سمت مثبت محور a * شروع می شود و در خلاف جهت عقربه های ساعت تغییر می کند تا به صورت یک دایره کامل از صفرتا 360 درجه تغییر کند. این بدان معنی است که رنگ قرمز دارای زاویه 0 درجه است و آبی فیروزه ای (Cyan blue یک رنگ دانه آلی آبی با شاخص رنگ PB15) دارای زاویه رنگ حدود 240 درجه است. زاویه رنگ یک رنگ را می توان از مختصات رنگ محاسبه کرد:

شدت رنگ (Chroma) یک رنگ (Color) با علامت C*ab به صورت کمی نشان داده می شود و به مفهوم فاصله نقطه رنگ با محور L* است. شدت رنگ را می توان از مختصات رنگ با استفاده از قضیه فیثاغورس محاسبه کرد:یک رنگ اشباع شده یا درخشان (saturated or brilliant) با یک نقطه رنگی که فاصله زیادی با محور L* دارد، نشان داده می شود. در مقابل نقطه رنگ یک رنگ مات یا پاستیلی (pale or dull or pastel) یعنی رنگی با اشباع کم که با نقطه ای نزدیک به محور L* مشخص می گردد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>