اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صادرات کالا به وسیله ناوگان حمل‌و‌نقل بین‌المللی زمینی (جاده ای) یکی از روش‌های رایج این حرفه است که برای کشور‌های نزدیک توصیه می‌شود. یکی از مسائل مهم در تجارت صادرات، تعیین قیمت کالاهای صادراتی است که در کمیسیون نرخ‌گذاری انجام می‌شود. این کمیسیون مرکب از نمایندگان وزارت بازرگانی، سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت صنایع و معادن، گمرک جهموری اسلامی ایران و بانک مرکزی می‌باشد.

مراحل زیادی وجود دارند تا انواع کالای صادراتی از جمله مواد اولیه صنعتی، مواد نفتی، میوه و سبزیجات، گوشت و... از مشتری به دست خریدار برسند.مراحل صادرات شامل بازاریابی، کسب مجوز صدور از ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط، تعیین قیمت صادراتی، صدور پروفرما (پیش فاکتور)، تهیه، تدارک و بسته‌بندی، دریافت گواهی بازرسی کالا، سپردن پیمان یا تعهد ارزی، عقد قرارداد حمل و بیمه، اظهار کالا به گمرک، ارسال کالا، دریافت واریزنامه یا تصدیق صدور می‌شوند.

صادرات کالا به مفهوم ارسال یک محصول، کالا و … به یک کشور دیگر است. ممکن است کلمه صادرات برای معاوضه کالا نیز مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از موارد اهمیت صادرات در یک کشور ایجاد ارز است به طور مثال کشور چین به عنوان یکی از کشورهای صادرکننده بزرگ در دنیا شناخته شده می‌باشد که ارز بسیار زیادی را از طریق صادرات به دست می‌آورد.

در کشور ایران نیز صادرات کالا برای بارها صورت می‌گیرد اما بیشترین حجم صادرات را نفت به خود اختصاص داده است مواد‌غذایی، فرش، محصولات کشاورزی و … نیز برخی از کالاهای صادراتی می‌باشد که بالاترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

برای صادرات کالا فرد صادر‌کننده باید دارای مدارک لازم باشد. مدارک گمرکی با توجه به نوع کالای ارسالی ممکن است برای ارائه متفاوت باشد. اما معمولا مدارک مورد نیاز برای صادرات کالا کارت بازرگانی، کارت قرنطینه، گواهی استاندارد و… می‌باشد.

مراحل صادرات کالا:
بعد از اینکه موارد و اسناد مورد نیاز برای صادر کردن کالا را جمع‌آوری کرده‌اید به گمرک مورد نظر بروید و کالای صادراتی را برای انبار کردن به گمرک تسلیم کنید در مرحله بعد با دادن کالای صادراتی به انبار قبض انبار را دریافت می‌نمایید سپس اظهارنامه صادراتی را در چهار نسخه پر‌کرده و به گمرک ارائه دهید.

انواع صادرات:

  1. صادرات قطعی.
  2. صادرات موقت.
  3. صادرات قطعی غیر‌تجاری.
  4. صادرات قطعی در حجم تجاری.

شرکت‌های صادرات معمولا به محدوده‌ای از کالای تجاری که در آن دارای تخصص هستند احاطه دارند. برای مثال یک شرکت صادرات و واردات می‌تواند در زمینه‌ی میوه تخصص و تجربه داشته باشد.

تسهیل صادرات کالا و فراهم‌سازی زیرساخت‌های مرتبط با آن دارای اهمیت می‌باشد.وجود ناوگان‌ها و کریدور‌های بین‌المللی که استاندارد‌های جاده سازی، صنعت ناوگان‌ها و وسایل نقلیه ترابری، تسهیلات مناسب برای توسعه، سازگاری با محیط زیست و سرعت خدمات رسانی و ایرادیابی را رعایت کنند در این خصوص دارای اهمیت است.

شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالای صادراتی و وارداتی را با روش‌های لجستیک حمل‌ونقل چندوجهی از جمله هوایی، زمینی، دریایی و ریلی، به مقصد می‌رسانند. سرویس‌های انبارداری و خدمات حمل بار از ناوگانی به ناوگان دیگر از جمله خدمات لازم برای فرایند صادرات کالا محسوب می‌شود.

آدرس صرافی‌ها، شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، فرم‌های گمرکی شرکتهای بازرسی در گمرکات از دیگر خدماتی هستند که در فرایند صادرات زمینی(جاده‌ای) کالا نقش دارند.

کارت بازرگانی مدرکی است که مطابق قوانین ایران برای تجارت و واردات و صادرات کالا ضروری است. در ایران تنها بازرگانانی می‌توانند در واردات و صادرات شرکت کنند که دارای کارت بازرگانی باشند.

شرایط داشتن کارت بازرگانی به شرح زیر است:

الف)برای اشخاص حقیقی ایرانی

  1. داشتن حداقل 23 سال تمام.
  2. برگ پایان خدمت نظامی برگ معافیت برای آقایان.
  3. داشتن سه سال سابقه فعالیت‌های تجاری/تولیدی به تأیید دو نفر از دارندگان کارت بازرگانی یا داشتن مدرک مجوز تولید صادره یکی از وزارتخانه متبوع.
  4. داشتن محل کسب (متناسب با رشته فعالیت) ثبت شرکت اعم از ملکی/استیجاری.
  5. داشتن دفاتر قانونی با ارائه اظهار‌نامه‌های ثبتی.
  6. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه.
  7. داشتن حساب جاری معتبر نزد یکی از بانک‌های عامل کشور.

ب) برای اشخاص حقیقی غیرایرانی

  1.  داشتن کلیه شرایط مقرر برای اشخاص ایرانی به استثنای برگ پایان خدمت نظام/معافیت.
  2. داشتن پروانه کار و اقامت معتبر.

حمل و نقل زمینی یکی از روش های ارزان ترانزیت کالا محسوب می شود که برای ترابری داخلی و فریت بار خارجی استفاده می شود. این روش برای حمل کالایی که در در کشور های همسایه قرار دارند بسیار مناسب است. الیته این روش در مقابل حمل‌ونقل ریلی از توان کمتری برای حمل بار حجیم در مقیاس بالا داراست.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>