اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رنگ

دی اکسید تیتان مهم ترین رنگدانه سفید است که به دو صورت بلوری روتیل و آناتاز وجود دارد. هر دو رنگدانه زمانی که در معرض پرتو فرابنفش قرار می گیرند به شدت آن را جذب می کنند، فعالیت کاتالیستی نوع روتیل بسیار کم بوده و بیشتر انرژی جذب شده را به صورت گرما از دست می دهد در حالی که فعالیت کاتالیستی و نقش اکسیدکنندگی آناتاز بسیار زیاد است، لذا مقاومت جوی این نوع برای برخی کاربردها کافی نیست و به طور عمده از نوع روتیل برای رنگ آمیزی پلاستیک ها استفاده می شود. اکسید روی، سولفات روی و سرب سفید، رنگدانه های سفید دیگری هستند که اهمیت کاربردی چندانی در پلاستیک ها ندارند.

در میان رنگدانه های سفید، دی اکسید تیتان دارای قدرت پوشانندگی بیشتر و همرنگ کنندگی بهتری است و به همین دلیل به عنوان رنگدانه سفید، بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده است. این رنگدانه غیر سمی است و پایداری حرارتی خوبی در فرایند انواع پلاستیک ها دارد. هم چنین پایداری شیمیایی آن خوب است، و تنها در اسید سولفوریک غلیظ حل می شود، البته سرعت واکنش بسیار کم است.

همان طور که اشاره شد این رنگدانه در دو نوع آناتاز و روتیل وجود دارد. ساختمان کریستالی هر دو یکسان است اما وزن مخصوص آناتاز کمتر از روتیل است که به دلیل فاصله بیشتر بین اتم های تیتانیوم و اکسیژن است. هر دو رنگ دانه زمانی که در معرض پرتو فرا بنفش قرار می گیرند به شدت آن را جذب می کنند. نوع آناتاز در اثر جذب اشعه شدیدا تحریک می شود و فعالیت کاتالیستی سطحی زیادی از خود نشان می دهد، اما، تهییج و فعالیت کاتالیستی نوع روتیل بسیار کم بوده و بیشتر انرژی جذب شده را به صورت گرما از دست می دهد.

گچی شدن یا سفیدک زدگی پدیده ای منفی است که گاه در مصنوعات پلاستیکی سفید اتفاق می افتد. زمانی که در اثر تجزیه لایه سطحی رنگ پایه، رنگدانه های آزاد و بدون اتصال شیمیایی به وجود آیند، این پدیده مشاهده می شود. در این صورت در اثر ساییدن نوک انگشت روی سطح قطعه، رنگدانه به صورت پودر سفید یا گچ از آن جدا می گردد.

این پدیده منفی در سطح قطعه بعد از مدتی که در مجاورت اتمسفر قرار گیرد اتفاق می افتد. گچی شدن در نوع آناتاز سریع تر از نوع روتیل است. به طور کلی نوع روتیل، به ویژه نوعی که بر روی آن فرایند سطحی انجام شده باشد مقاومت بهتری در برابر گچی شدن دارد و به همین علت نوع روتیل در مصنوعاتی که کاربرد در فضای آزاد دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. تیتان آناتاز در کاربردهایی که سفیدی قطعه مهم است ولی مقاومت آن در برابر آب و هوا چندان اهمیتی ندارد به کار می روند.

هر تیتان با توجه به محتوای دی اکسید تیتانیوم، وجود ناخالصی ها، فرایند تولید و اندازه ذرات، دارای سفیدی منحصر به خود است. شاید رنگ سفید در ابتدا تنها یک فام رنگی را در ذهن تداعی کند، ولی آنچه که واقعیت دارد، وجود فام های بسیار مختلف از رنگ سفید است. برای رسیدن به سایه های مختلف از رنگ سفید، نیاز به آگاهی ازویژگی های فنی سایر رنگدانه ها و تونرها است، و هم زمان همچون کشیدن یک تابلو و اثر هنری، نیاز به یک هنرمند است، البته نه هنرمندی آشنا به بوم و قلم، بلکه هنرمندی دوستدارپلاستیک؟ هنرمندی که علاوه برآشنایی مفاهیم اولیه و روان شناسی رنگ، تسلط کامل به پلیمر، مواد افزودنی و فرایند تولید نیز داشته باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>