اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

روانکار

از زمان طراحی و تولید موتور وسایل نقلیه، نیاز به استفاده از سیالاتی جهت تسهیل فرآیند کارکرد این موتورها احساس گردیده است. فرمولاسیون سیالات درون این موتورها، که به صورت خاص همان روغن موتور می باشد جز لاینفک عناصر موفقیت این طراحی ها قلمداد خواهند شد. بنابراین روش های تولید روغن موتور، منطبق بر نیازهای استانداردهای مکانیکی، پا به پای صنعت موتورسازی، در حال به روز شدن می باشد.

تولید روغن موتور در نگاه غیر حرفه ای، اختلاط چند ماده با درصدهای مشخص در یک واحد اختلاط تلقی می گردد اما واقعیت این است که فرآیند این صنعت رو به رشد، پیچیده تر از آن است که در کلام فوق به آن اشاره شده است. اصلاح استانداردهای قدیمی در جهت نیاز، با تدوین استانداردهای نوین و مناسب برای کاهش اصطکاک و خوردگی و بهینه سازی مصرف سوخت موتورهای جدید، فرمولاسیون و مواد اولیه ممتازی را طلب می کنند.

مواد اولیه، نقش بسیار تعیین کننده ای در تولید روغن موتور ایفا می کند که البته حدود 80 % حجمی هر روغن موتور را روغن پایه حاصل از فرآیند اولیه تشکیل می دهد. یکی از انواع روغن پایه، روغن های معدنی است. روغن پایه حاصل از پالایش برش نفت خام (لوب کات) به تنهایی، خاصیت روانکاری در روغن موتور را تامین نمی کند و مواد افزودنی مختلف، در راستای بهینه سازی فاکتورهای مورد نیاز نقش تعیین کننده ای دارند. روغن موتور تولید شده با روغن پایه روغن پایه معدنی و سنتتیک مرغوب و غنی شدن آن با ادتیوهای تولیدی توسط شرکت های معتبر دنیا می تواند مرجع مناسبی جهت مقایسه نسبی کیفی محصولات مختلف روغن موتور در استانداردهای واحد تلقی گردد.

بنابراین صنایع فعال در حوزه تولید روانکارها می تواند در گروه های تخصصی مجزا دسته بندی شوند. در دنیا شرکت ها یا پالایشگاه هایی هستند که فقط مبادرت به تولید روغن های پایه در کلاس های مختلف (گروه های I، II، III و...) می کنند اما بخش بلندینگ یا محصول نهائی برای مصرف کننده نهائی ندارند. در این ارتباط می توان به شرکت هائی مانند لوبریفنت عربستان و یا GTL قطر اشاره کرد. گروه بعدی، شرکت هایی هستند که علاوه بر تولید روغن پایه، اقدام به تولید محصول نهائی نیز می کنند.

در این گروه می توان به شرکت های شل، توتال، اسو و در ایران شرکت های نفت بهران، پارس، سپاهان و ایرانول اشاره نمود. اما آخرین گروه شرکت هایی هستند که فاقد تجهیزات تولید روغن پایه هستند و از طریق خرید روغن پایه اقدام به تامین آن کرده و سپس در تجهیزات بلندینگ عمل اختلاط با مواد افزودنی را انجام می دهند. در ایران تامین روغن پایه برای شرکت های بلندینگی کار چندان آسانی نیست زیرا چهار شرکت ایرانی تولید کننده روغن پایه اغلب مازاد نیاز خود را در داخل عرضه نکرده و صادرات محور می باشند که البته اقدامی منطقی می باشد زیرا این فرآیند سبب ارز آوری برای کشور به خصوص در شرایط تحریمی شده است.

از این رو شرکت های تصفیه دوم سعی در جبران این کمبود را نموده و اقدام به عرضه روغن پایه تصفیه شده از روغن های سوخته به جای روغن پایه پالایش شده از لوبکات می نمایند.کشورهای صنعتی نظیر آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان عمده تولیدکننده روغن موتور در جهان هستند، که برخی از شرکت های معروف که در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند به شرح زیر می باشند:

والوولاین (Valvoline™)

والوولاین یکی از قدیمی ترین برندهای روغن موتور در بازار جهان است. دکتر جان الیس موسس این شرکت را به نوعی می توان مخترع روغن موتور نیز نامید. این شرکت در ابتدا روغن مخصوص موتورهای بخار را تولید می کرده است، اما اولین روغن موتور مخصوص خودرو در سال 1908 و برای پیشرانه T در آمریکا عرضه شد. والوولاین امروز روغن موتورهای برای مسافت بالا را تولید و به بازار عرضه می کند.

توتال (TOTAL)

اگرچه توتال نامی آشنا برای ایرانیان برای حضور در میادین نفتی کشور است، اما این شرکت سابقه طولانی در تولید روغن موتور نیز داراست. توتال فرانسه با سابقه طولانی در اروپا و آمریکا یکی از معروف ترین و پرفروش ترین برندهای روغن موتور در دنیاست.

شل (Shell)

شرکت شل، شرکت نفت و گاز آمریکایی و شعبه کمپانی رویال داچ شل در ایالات متحده آمریکا است. این شرکت در زمینه استخراج نفت و گاز طبیعی، بازاریابی فرآورده های نفتی، همچنین تولید محصولات پتروشیمی فعالیت می کند. در گذشته در ایران، این شرکت از طریق همکاری مشترک با شرکت نفت پارس اقدام به تولید و توزیع محصولات روغن موتور با برند شل نمود. اگرچه پس از مدتی این همکاری ادامه پیدا نکرد.

پنزاویل (Pennzoil)

پنزاویل یک شرکت آمریکایی تولید کننده روغن موتور است و کارخانه این شرکت در لس آنجلس ایالات متحده است. این شرکت در سرمایه گذاری های جدید خود تبدیل به تامین کننده اصلی روغن موتورهای خودروساز فراری شده است. این شرکت به تازگی نیز کمپین بازاریابی برای جذب دیگر شرکت های خودروسازی به راه انداخته است و وارد رقابت شدید با دیگر تولیدکنندگان روغن موتور شده است.

موبیل وان (Mobil 1)

یکی از بهترین خاصیت های روغن موتورهای تولید شده در این شرکت ویسکوزیته کم در هوای سرد است. موبیل تمرکز خود را بر روی پیشرانه های توروبوشارژ معطوف نموده و روغن موتورهایی به مراتب بهتر برای خودروهایی با این پیشرانه تولید می کند. موبیل وان از زیر مجموعه های شرکت اکسون موبیل است.

کواکر(Quaker State)

این برند روغن موتور نیز از زیر مجموعه شل انگلستان در آمریکا است. این شرکت نیز تخصص خود را بر روی مسافت بالا و پیشرانه های با حجم بالا قرار داده است.

کاسترول (Castrol)

کاسترول هم یکی از برندهایی است که برای ایرانیان نامی آشناست. این شرکت نیز یکی از برندهای معروف با پنج محصول اصلی در بازار جهانی است. بسیاری از خودروسازان روغن موتور خود را از این شرکت تامین می کنند. این برند یکی از موفق ترین برندها در حوزه تولید روغن موتور انگلستان و جهان است.

ای ام اس اویل (AMSOil)

این شرکت یکی از شرکت های خانوادگی آمریکایی است که در ابتدا کار خود را با تولید روغن برای خودروهای جنگی آغاز کرده است. این شرکت امروزه یکی از بهترین روغن موتورها را در جهان تولید می کند. سابقه این شرکت به سال 1972 میلادی برمی گردد. از نکات جالب این شرکت این است که در سایت خود در ازای معرفی برند و مدل خودرو، روغن موتور مناسب را به مشتری پیشنهاد و ارائه می کند. ای ام اس اویل هم یکی از حامیان اصلی مسابقات موتوراسپرت است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>