اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تعریف مدار تایمر 555:
مولتی ویبراتورهای آستابل و مونواستابل ساده را در حال حاضر می توان به سهولت توسط آی سی های مولد شکل موج استاندار موجود تولید کرد. این آی سی ها به صورت اختصاصی برای ایجاد مدارات زمان بندی و نوسان ساز طراحی شده اند.

مدار19

نوسان سازهای آرام (Relaxation Oscillators) از طریق متصل کردن چند عنصر غیرفعال (Passive) به پین های ورودی خود و با متداول ترین آی سی های تولید شکل موج، یعنی تایمرهای 555 (555 Timer) ایجاد می شوند.

تایمر 555 یک آی سی بسیار ارزان قیمت و تطبیق پذیر است که می تواند تناوب های زمانی بسیار دقیق را با پایداری بسیار خوب در حدود 1 درصد تولید کند.

این آی سی می تواند تناوب های زمانی مختلفی از حدود چند میکرو ثانیه تا چند ساعت داشته باشد که این مقدار توسط یک شبکه RC کنترل می شود که به منبع تغذیه مثبت بین 4٫5 تا 16 ولت متصل شده است.

تایمر NE555 و جانشینان آن مانند ICM7555، CMOS LM1455 و DUAL NE556 از انواع این آی سی ها هستند. نحوه اتصال یک تایمر 555 به عنوان مولتی ویبراتور آستابل در شکل زیر نشان داده شده است.

اتصال تایمر 555 به عنوان مولتی ویبراتور آستابل

در این تصویر تایمر 555 به عنوان یک مولتی ویبراتور آستابل ساده برای تولید شکل موج خروجی پیوسته مورد استفاده قرار گرفته است.

پین های دوم و ششم به یکدیگر متصل شده اند، بنابراین آی سی می تواند خود را در هر چرخه زمان بندی تریگر مجدد کند. به همین دلیل به عنوان یک نوسان ساز آستابل عمل می کند.

خازنC1از طریق مقاومتR1 و R2 شارژ می شود، اما فقط از طریق مقاومتR2تخلیه می شود؛ زیرا سمت دیگر این مقاومت به ترمینال تخلیه کننده یعنی پین شماره 7 متصل شده است.

بنابراین پریودهای زمان بندی t1 و t2 به صورت زیر محاسبه می شوند:


ولتاژ در طول خازنC1، بسته به تناوب زمان بندی مدار RC، در بازه ای بین 1/3VCC تا حدود2/3VCC قرار دارد.

این نوع از مدارات بسیار پایدار هستند؛ زیرا با استفاده از یک منبع تغذیه عمل می کنند و منجر به ایجاد یک فرکانس نوسان می شوند که از ولتاژ تغذیهVCC مستقل است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>