اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فلیپ فلاپ Master-Slave D:
فلیپ فلاپ پایه ای نوع D می تواند بیشتر نیز ارتقا داده شود و یک فلیپ فلاپ SR دومی نیز به خروجی آن اضافه شود که این فلیپ فلاپ با یک پالس کلاک مکمل فعال سازی می شود.

لیپ_فلاپ2

این نوع از فلیپ فلاپ های نوع D را فلیپ فلاپ فرمان ده-فرمان بر یا Master-Slave می گویند.

در لبه بالا رونده (سطح LOW به سطح HIGH) پالس کلاک طبقه اول، فلیپ فلاپ Mater حالت ورودی را به D لچ می کند، در حالی که حالت خروجی غیرفعال است.

فلیپ فلاپ Master-Slave D

در لبه پایین رونده (سطح HIGH به سطح LOW) پالس کلاک مربوط به طبقه دوم که Slave نام دارد، فعال می شود و به مقدار خروجی از طبقه قبل از خود یا طبقه Master لچ می شود.

بنابراین مشخص است که در لبه های منفی پالس کلاک، حالت خروجی تریگر می شود. فلیپ فلاپ Master-Slave را می توان از طریق اتصال آبشاری دو لچ ساخت که با پالس کلاک های در فاز مخالف تغذیه می شوند.

از شکل بالا می توان دریافت که در لبه بالا رونده سیگنال پالس کلاک، فلیپ فلاپ Master داده ها را از ورودی داده D بارگذاری می کند، بنابراین فلیپ فلاپ Master روشن است.

اما در لبه پایین رونده پالس کلاک، فلیپ فلاپ Slave داده را بارگذاری می کند، پس این بار فلیپ فلاپ Slave روشن است.

بنابراین، در هر لحظه یکی از فلیپ فلاپ های Master یا Slave روشن و دیگری خاموش است، اما هر دو هم زمان نمی توانند روشن باشند. پس زمانی که یک پالس کامل 0-1-0 به ورودی کلاک اعمال شود، خروجی Q مقدار D را در خود کپی می کند.

آی سی های مختلفی برای فلیپ فلاپ D، هم از نوع TTL و هم CMOS وجود دارند که متداول ترین آن 74LS74 (یک آی سی فلیپ فلاپ D دوتایی) است.

این آی سی شامل دو فلیپ فلاپ بای استابل D در یک چیپ است و امکان ایجاد فلیپ فلاپ تکی یا Master-Slave را فراهم می کند. آی سی دیگر فلیپ فلاپ های نوع D، آی سی 74LS174 HEX است که دارای ورودی مستقیم CLEAR است.

آی سی 74LS175 Quad دارای خروجی مکمل بوده و 74LS273 Octal دارای هشت عدد فلیپ فلاپ D با یک ورودی CLEAR در یک پکیج است. نمایی از مدار داخلی آی سی 74LS74 Dual در شکل زیر دیده می شود.

 مدار داخلی آی‌سی 74LS74 Dual

در تصویر زیر تعدادی از آی سی های فلیپ فلاپ نوع D را می توان دید.

انواع آی‌سی‌های فلیپ فلاپ نوع D

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>