اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فلیپ فلاپ D به عنوان لچ داده:
علاوه بر مقسم فرکانسی، کاربرد مفید دیگر فلیپ فلاپ D به عنوان لچ یا نگه دار داده است. یک لچ داده می تواند به عنوان قطعه ای استفاده شود که داده ها را نگه می دارد و مقادیر حاضر در ورودی خود را به یاد می سپارد.

لیپ_فلاپ3

بنابراین فلیپ فلاپ های D تا حدودی شبیه به ادوات حافظه تک بیتی و آی سی هایی مانند TTL 74LS74 یا CMOS 4042 عمل می کنند که به فرم دو تایی و دقیقا برای این هدف ساخته شده اند.

از طریق اتصال 4 لچ یک بیتی به یکدیگر، به گونه ای که تمام ورودی های کلاک آن ها به یکدیگر متصل شده باشد، یک لچ داده چهار بیتی ساده مانند شکل زیر ایجاد می شود.

لچ داده چهار بیتی

لچ داده شفاف:
لچ های داده در الکترونیک و مدارات کامپیوتری جزو ادوات بسیار مفید هستند.

این ادوات می توانند برای داشتن امپدانس خروجی بسیار بالا، هم در خروجی Q و هم در خروجی مکمل یا معکوس¯¯¯¯Q، طراحی شوند تا زمانی که به عنوان بافر، پورت I/O، درایور خط دو جهته (Bi-Directional Bus Driver) و یا حتی درایور نمایش گرها مورد استفاده قرار می گیرند، اثر امپدانس را روی مدار متصل کاهش دهند.

اما یک لچ داده یک بیتی، به تنهایی کاربردی نیست و در عوض آی سی های تجاری موجود تعداد 4، 8، 10، 16 و حتی 32 لچ داده تکی را در یک پکیج آی سی فراهم می آورند.

74LS373 Octal، یک نمونه از چنین آی سی هایی است که به آی سی Transparent Latch مشهور است.

این آی سی که از هشت لچ داده تکی تشکیل شده است، به این دلیل Transparent نام دارد که اگر پالس کلاک در سطح یک منطقی یا HIGH باشد، خروجی ها در Q دقیقا مقدار ورودی ها در D را دنبال می کنند.

در این پیکربندی، گفته می شود که لچ باز است و مسیر از ورودی¯¯¯¯¯Dبه خروجی¯¯¯¯Qشفاف (Transparent) است؛ زیرا داده ها بدون محدودیت از آن عبور می کنند.

زمانی که سیگنال کلاک ورودی در سطح LOW یا صفر منطقی باشد، لچ بسته است و خروجی¯¯¯¯Q در مقدار آخرین داده ای که قبل از تغییر وضعیت کلاک در خروجی ظاهر شده بود، لچ می شود و در پاسخ به¯¯¯¯¯Dدیگر تغییر نخواهد کرد. نمایی از این لچ داده در شکل زیر نشان داده شده است.

لچ داده Tranparent هشت بیتی

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>