اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بوتان

یک ترکیب آلی با فرمول C4H10 است. این آلکان چهار کربنه در دمای اتاق و فشار اتمسفر به حالت گاز است. این ترکیب دو ایزومر به نام های n- بوتان و ایزوبوتان(متیل پروپان) دارد. اگرچه در نامگذاری IUPAC بوتان به ایزومر نرمال بوتانول شناخته می­شود که ساختاری خطی دارد.

نام بوتان از ریشه but (بوتیریک اسید) با پسوند ane- گرفته شده است. این گاز بی­رنگ و قابلیت اشتعال بالا دارد و به آسانی به مایع تبدیل می­شود. وزن مولکولی آن 12/58g/mol است و بویی شبیه بوی گازوئیل یا گاز طبیعی دارد.

کاربردها

ماده ی فوق می­تواند به عنوان یک سوخت گازی به تنهایی یا با مخلوطی از پروپان ها برای تهیه بنزین مورد استفاده قرار گیرد. هم چنین بوتان به عنوان ماده خام برای تولید اتیلن و بوتادین که عناصر کلیدی در تولید لاستیک مصنوعی هستند، کاربرد دارد. ایزوبوتان در پالایشگاه برای افزایش عدد اکتان بنزین موتور نیز لازم است.

نرمال بوتان وقتی با پروپان و دیگر هیدروکربن ها مخلوط شود در مخازن گاز مایع با نام تجاری LPG به مصرف می­رسد. این ماده جزئی از بنزین است و همین طور به عنوان سوخت فندک و در اسپری ها و افشانه های مختلف وجود دارد

فرم بسیار خالص این ماده، به خصوص ایزوبوتان، می تواند به عنوان سرد کننده در یخچال و فریزر استفاده شود و تا حد زیادی ماده جایگزین سوراخ کننده لایه ازن (هالومتان) باشد. سیلندر بوتان برای اجاق گاز در کمپین ها مورد استفاده قرار می­گیرد.

ایمنی

استنشاق بوتان می تواند شادی و سرخوشی غیر عادی، خواب آلودگی، بی حالی، آریتمی قلبی، نوسانات فشار خون، از دست دادن حافظه به طور موقت و سرمازدگی شود

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>