اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

لاکتوز

ویتامین دی است که فقط در شیر وجود دارد و در واقع ترکیبی از دو قند گلوکز و گالاکتوز است. معنی آن به کلمه لاکت بر می گردد که به معنی شیر است. همچنین پسوند اوز در آن مربوط قند بودن آن است. دستگاه گوارش برخی افراد فاقد آنزیم لاکتاز یا آنزیم هضم شیر است و به همین دلیل قادر به هضم و جذب آن نیست. در نتیجه در اذهان عموم از محبوبیت خوبی برخوردار نیست ولی این کربوهیدرات از اجزای مهم شیر بوده و نقش مهمی را در فیزیولوژی گوارش و جذب برخی مواد معدنی مانند کلسیم بر عهده دارد.

بعد از ساکارز، فراوانترین دی ساکارید طبیعی، لاکتوز یا قند شیر است. این قند در طبیعت منحصرا در شیر یافت می شود و عمدتا در شیر نشخوارکنندگان وجود دارد. به عنوان مثال %5 شیر گاو را این ماده تشکیل می دهد. همچنین در شیر انسان، پس از تبخیر تمام مواد فرار، این ماده نیمی از ماده جامد باقیمانده یعنی %6.5 را تشکیل می دهد. هرچه میزان چربی شیر بیشتر شود، مقدار این قند کمتر می شود، در شیر چربی دار یا پُرچربی بسیار کم است، حدود %1.

لاکتوز در چه چیزهایی وجود دارد؟

این ماده غالبا در شیر و مشتقات آن به وفور دیده می شود ولی بعضی از مواد غذایی دیگر نیز حاوی این آنزیم می باشند مانند پودر سوپ های فوری، غلات صبحانه، سوسیس و کالباس و گوشت های فرآوری شده، انواع سس ها، انواع بیسکویت ها و کلوچه ها، پنیر های خامه ایی، نوشیدنی های الکلی و نسکافه فوری در هنگام خرید باید به برچسب روی محصول دقت کافی را داشته باشید.

انواع کربوهیدرات های موجود در شیر

شیر از نظر داشتن مواد قندی، غذای کربوهیدراته مهمی محسوب نمی شود؛ زیرا مقدار انرژی ای که به وسیله این کربوهیدرات (قند شیر) ایجاد می شود 30 درصد است. در حالی که پیشنهاد می شود حدود 60-55 درصد کالری مورد نیاز بدن از طریق مصرف کربوهیدرات ها تامین گردد. شیر و فراورده های آن فقط 10-6 درصد کل کربوهیدرات مورد نیاز افراد بزرگسال و 20-13 درصد کربوهیدرات مورد نیاز کودکان را تامین می کنند.

به هرحال در ترکیب رژیم غذایی معمولی کمبودی به وجود نمی آید، زیرا متوسط کربوهیدرات مورد نیاز بدن 360-350 گرم (بر اساس 3000 کالری مورد نیاز) می باشد و این رقم در سال های گذشته تغییر زیادی نداشته است.

قدرت شیرین کنندگی این ماده نسبتا کم است. اگر قدرت شیرین کنندگی ساکارز را 100 درصد در نظر بگیریم، رقم آن 39-27 درصد خواهدبود. قدرت شیرین کنندگی مونوساکاریدهایی مانند گلوکز و گالاکتوز به ترتیب 72 و 63 درصد است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>