اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کود

از آنجائیکه مقدار فسفر محلول خاک بسیار پایین است، در طی فصل رشد باید آن را تا 500 بار افزایش داد تا نیازهای تغذیه ای محصول معمولی را تامین کند. اگرچه در هر زمان فسفر بسیار کمی در محلول خاک وجود دارد، اما فسفر در بیشتر خاک ها وجود دارد. بیشتر فسفر خاک در مواد آلی خاک یا در مواد معدنی خاک وجود دارد. بخش بزرگی از فسفر در هر دو این فاکتورها در فرم های بسیار پایدار و در دسترس نیست، در حالی که نسبت بسیار کمی موجود است که می تواند در خاک حل شود و توسط گیاهان مورد استفاده قرار گیرد.

فسفر پویا و در دسترس در این فراکسیون ها، مانند فسفر اضافه شده در کود، می تواند به سرعت به شکل پایدار و غیر قابل دسترس در خاک ثابت شود. به همین دلیل با مدیریت بهینه، کارایی جذب فسفر بسیار پایین است، معمولا کمتر از 20 درصد است. در همان زمان که فسفر محلول خاک توسط جذب محصول کاهش می یابد، فسفر غیرفعال می تواند به آرامی به فرم های موجود برای پر کردن محلول خاک آزاد شود. این انتشار آهسته می تواند رشد گیاه را در بسیاری از سیستم های طبیعی حفظ کند، اما معمولا به اندازه کافی سریع نیست که بتواند فسفر مناسب را در سیستم های پرورش یافته تحت تأثیر قرار دهد به همین دلیل باید فسفر مکمل در قالب کود یا بقایای محصول به خاک اضافه شود.

در دسترس بودن فسفر آلی به فعالیت میکروبی بستگی دارد تا مواد آلی را از بین ببرد و این فسفر را به شکل های موجود آزاد کند. بنابراین، در دسترس بودن فسفر آلی بسیار وابسته به شرایط خاک و آب و هوا داردکه بر فعالیت میکروبی تأثیر می گذارد. تبدیل فسفر آلی به اشکال معدنی به واسطه pH مطلوب خاک و سطوح مواد مغذی، خواص فیزیکی خاک و شرایط مرطوب مورد توجه قرار بگیرد.

فسفر معدنی با چسبندگی مختلف به ترکیبات آهن و آلومینیوم در خاک محدود است. جایگزینی محلول خاک با فسفات از اشکال غیر معدنی ناشی از انحلال کم این مواد معدنی است. محلول بودن ترکیبات حاوی فسفر به طور مستقیم با pH خاک مرتبط است. محدوده PH بیشترین فسفر در دسترس بودن 6.0 تا 7.0 است. در pH پایین، زمانی که خاک بسیار اسیدی است، آهن و آلومینیوم بیشتری برای تشکیل ترکیبات فسفات نامحلول در دسترس هستند و بنابراین فسفات کمتر در دسترس است. در pH بسیار زیاد، فسفر می تواند با کلسیم بیش از حد واکنش دهد و همچنین ترکیبات موجود در خاک را تشکیل دهد.

مشخصات فنی برخی از کودهای سیاه (فسفاته)

کود دی آمونیوم فسفاتDAP

  • قطر دانه ها دارای 2تا4 میلیمتر و بر روی درختان میوه اثر مشابه سوپرفسفات تریپل (TSP) است و خاصیت اسید زدایی این کود به علت یون آمونیوم موجود در آن بیشتر از سوپر فسفات می‌باشد.

کود سوپرفسفات تریپل(غلیظ)

  • قطر دانه ها 2 تا 4 میلیمتر است و اندکی اسیدزا بوده ولی در خاک های اهکی تأثیری بر روی pH خاک ندارد.برخلاف سوپر فسفات ساده، گچ به صورت ناخالص در این کود وجود ندارد.

کود مونو فسفات آمونیوم(MAP)

  • کودی محلول در سیستم آبیاری قطره ای و سایر روش های آبیاری تحت فشار می توان از آن به سهولت استفاده کرد
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>