اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اشمیت تریگر با هیسترزیس نامتقارن:
برای ایجاد هیسترزیس نامتقارن مدار ساده شکل زیر را در نظر بگیرید.

مدار اشمیت تریگر با هیسترزیس نامتقارن

فرض کنید در مدار بالا ولتاژ ورودی از ولتاژ مرجع در پایه غیر معکوس کننده کم تر باشد. در نتیجه خروجی در حالت HIGH قرار دارد.

V∗ ولتاژ ورودی مرجع است که یک بایاس ثابت در ورودی غیر معکوس کننده ایجاد می کند. چون خروجی از طریق مقاومت بالاکش در حالت HIGH قرار دارد، با افزایش ولتاژ مرجع یک مسیر جریان از طریق مقاومت فیدبک ایجاد می شود. زمانی که ورودی به مقداری بالاتر از ولتاژ مرجع برسد، خروجی به حالت LOW می رود.

در حالت عادی این عمل نباید به هیچ وجه ولتاژ مرجع را تحت تأثیر قرار دهد. اما چون یک مقاومت فیدبک در مدار وجود دارد، ولتاژ مرجع به آهستگی به زیر مقدار نامی افت می کند.

زیرا مقاومت فیدبک و مقاومت مرجع پایینی اکنون نسبت به زمین در حالت موازی قرار دارند. از آن جا که ولتاژ مرجع مقدار کمتری دارد، هیچ شانسی برای به وجود آوردن گذارهای چندگانه توسط تغییرات کوچک در ورودی وجود ندارد.

به عبارت دیگر، در این حالت هیچ ناحیه مرده ای وجود نخواهد داشت.

برای بردن خروجی مدار به حالت HIGH، ورودی باید آستانه جدید را رد کند که مقداری کم تر دارد. زمانی که از این مقدار آستانه عبور کرد، خروجی به حالت HIGH می رود و مدار به پیکربندی اولیه خود ریست می شود.

ورودی فقط یک بار باید از مقدار آستانه عبور کند، به همین دلیل فقط یک گذار اتفاق می افتد. در این مدار دو مقدار آستانه یا موثر یا دو حالت دارد. در واقع این مدار یک بای استابل (Bistable) است. گراف زیر خلاصه ای از عمل کرد این مدار را نشان می دهد.

منحنی هیسترزیس مدار

در شکل بالا، محور X ورودی و محور Y خروجی را نشان می دهد. با تعقیب خط از X به Y، متوجه می شویم که با عبور از مقدار آستانه اول، هیسترزیس به حالت HIGH می رود و با عبور از مقدار آستانه دوم به حالت LOW باز می گردد.

عملکرد مقایسه کننده غیر معکوس کننده نیز به صورت مشابه است. خروجی باعث تغییر پیکربندی شبکه مقاومتی می شود تا مقدار آستانه تغییر کند و از نوسانات ناخواسته و نویز جلوگیری به عمل آید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>