اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هیدروفلوریک

محصول فوق طی واکنش بین اسید سولفوریک غلیظ و فلورین معدنی (CaF2) تحت حرارت 250 درجه سانتی گراد انجام می شود و طبق واکنش زیر هیدروژن فلوراید و کلسیم سولفات تولید می‌شود:

سنگ معدن فلوئوریت یک منبع عمده برای تولید جهانی HF است.همچنین به عنوان یک محصول جانبی در تولید اسیدفسفریک تولید می‌شود که از آپاتیت معدنی استخراج می گردد.آپاتیت ها معمولا شامل درصد کمی از فلوئوروآپاتیت می‌باشد. بعد از جداسازی جامدات، گازها با اسید سولفوریک و الیوم مورد تعامل قرار می‌گیرند و HF بی آب حاصل می‌شود.

با توجه به ماهیت خورنده HF تولید آن با انحلال مواد معدنی سیلیکاتی همراه است و باعث تولید مقدار قابل توجهی اسید فلوروسایلیک می‌شود.لازم به ذکر است که در واکنش بالا حدود 5 تا 10 درصد H2SO4 اضافی مورد نیاز خواهد بود. علت این موضوع را می توان به واکنش همزمان H2SO4 با فولاد کوره ی دوار و ناخالصی های موجود در فلوئورین (سیلیکا و کانی های اکسیدی و سولفیدی) نسبت داد. چون در برخی از این واکنش های جانبی (مثل واکنش زیر) آب تشکیل می گردد.لذا برای حذف آن از تری اکسید گوگرد به شکل اولئوم استفاده می شود.

اسیدی که شیشه را در خود حل می‌کند

اسید هیدروفلوریک می تواند با شیشه وارد واکنش شود و آن را در خود حل نماید. HF با تشکیل اسید هگزافلوئوروسیلیک محلول در آب و گاز سیلیکون تترافلوئورید، موجب انحلال سیلیکون دی اکسید (عنصر اصلی سازنده ی شیشه) می شود. به همین دلیل به آن اسید شیشه نیز می گویند.

واکنش با آمونیاک

یک واکنش جالب این ماده ترکیب آن با آمونیاک است. از اختلاط این دو ماده با یکدیگر در مقیاس ماکروسکوپی شاهد به وجود آمدن نمک آمونیوم فلوراید خواهیم بود اما در مقیاس میکروسکوپی از اختلاط این دو ماده کمپلکس NH3-HF تشکیل می شود.

کاربرد اسید هیدروفلوریک

هیدروژن فلوراید در وهله اول برای تولید ترکیبات فلوئوره مانند گازهای یخچال و سایر ترکیبات معدنی و آلی استفاده می شود. همچنین در فرآیند پالایش نفت به عنوان کاتالیست در فرآیند آلکیلاسیون مورد استفاده قرار می گیرد و مانند بوتیل االکلدر بالا بردن عدد اکتان بنزین موثر است.

اگر هیدروژن فلوئورید با آب رقیق شود، اسید فلوریدریک تولید می شود که در کاربردهای متنوعی از حکاکی شیشه گرفته تا پاک سازی سطح فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. مقدار کمی از این اسید برای تهیه محصولات شوینده و پاک کننده لکه استفاده می شود. در محصولاتی مانند پاک کننده های زنگ زدگی، تمیز کننده چرخ و آجر، محصول فوق با غلظت 5% و یا بیشتر وجود دارد. استفاده کنندگان از این محصولات باید از تماس با آنها خودداری کنند زیرا این ماده می تواند مشکلاتی جدی را برای سلامتی انسان به وجود آورد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>