اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سیانور

عنوان سیانور عموما به هر گونه ماده ای اطلاق می شود که در ساختار خود دارای یون سیانید (CN-) باشد. این یون دارای یک اتم کربن است که با یک پیوند سه گانه به اتم هیدروژن متصل شده است. هیدروژن سیانید (HCN) گاز و یا مایع بی رنگی است که بویی همانند بادام تلخ دارد، در حالی که سدیم سیانید (NaCN) و پتاسیم سیانید (KCN) پودرهای کریستالی سفید هستند. HCN اسیدی ضعیف است، بنابراین بسته به دما و pH، HCN و CN- می توانند به یکدیگر تبدیل شوند.

نمک های ساده سدیم که KCN و NaCN هستند، در آب بسیار محلول بوده و حلالیت متوسطی در اتانول دارند. این ترکیبات هنگام حل شدن در آب به سرعت تجزیه می شوند، بنابراین تماس با محلول آبی آنها به منزله تماس با CN- است.ریشه استفاده از این ماده برای خودکشی به جنگ جهانی دوم برمی گردد. محققان نازی در آن زمان قرص هایی حاوی KCN تولید کرده بودند که اعضای این حزب در موارد بحرانی برای خودکشی انتحاری از آن استفاده می کردند.

امروزه نیز از این ماده در برخی موارد برای از بین بردن حیوانات مزاحم مانند موش از این ماده استفاده می کنند. البته متاسفانه برخی افراد نیز برای خودکشی از این ترکیب شیمیایی استفاده می کنند.استنشاق، خوردن و یا تماس طولانی مدت با این ماده می تواند موجب پدید آمدن خسارات شدید و مرگ شود. CN به اعضای بدن که به اکسیژن حساس هستند حمله می کند و آن ها را دچار کمبود اکسیژن می کند. سیستم عصبی، قلب و ریه اولین اجزای بدن هستند که تحت تأثیر این سم قرار می گیرند.

نحوه جذب

همان گونه که می دانیم سیانور یکی از مواد بسیار سمی و مضر برای سلامتی انسان است در ادامه به نحوه جذب و اثرات آن بر بدن انسان خواهیم پرداخت. داده های موجود نشان می دهند که این ماده به سرعت و شدت از طریق بلع، استنشاق و پوست جذب بذن می شود.

جذب از طریق بلع

برخی از نمک های سیانور مانند، سیانور سدیم و سیانور پتاسیم سریعا در آب تجزیه می شوند. به دلیل اینکه هیدروژن سیانید اسیدی ضعیف است، محیط اسیدی معده حالت غیر یونی را ترجیح می دهد. بنابراین نمک های تجزیه شده سدیم و پتاسیم در شرایط اسیدی معده به صورت HCN در می آیند.بر این اساس، این ترکیبات احتمالا توسط نشر منفعل در سراسر ماتریس لیپید میکروویلی روده جذب می شوند. حلالیت متوسط لیپید و اندازه کوچک مولکول HCN نشان می دهد که هیدروژن سیانید به سرعت از غشاهای مخاطی عبور می کند.

جذب از راه استنشاق و پوست

HCN پس از استنشاق به سرعت به لایه بالایی پوست نفوذ می کند. KCN و NaCN برای پوست خورنده اند، که می تواند میزان جذب پوستی را افزایش دهد. در صورت عدم وجود این خوردگی، این ترکیبات یونی در مقایسه با HCN از جذب پوستی کمتری برخوردار هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>