اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شیمی

EDTA یک ترکیب شیمیایی با فرمول C10H12O8CaN2Na2·2H2O یا C10H16N2O8 ((HOOCCH2)2NCH2)2 و جرم مولکولی 292.244 گرم بر مول است که در خانواده ای از گیاهان که با نام "multiseasonal" شناخته می شوند, به طور طبیعی یافت می شود.

در حال حاضر از این ترکیب هم برای مصارف صنعتی و هم دارویی استفاده می شود. این ترکیب برای اولین بار در سال 1935 توسط فردی به نام Ferdinand Münz کشف شد. EDTA در واقع یک آمینو پلی کربوکسیلیک اسید است که یک جامد بی رنگ و قابل انحلال در آب است و به طور گسترده به عنوان حلال آهک مورد استفاده قرار می گیرد.

بارزترین ویژگی این ترکیب به دلیل نقش آن به عنوان یک لیگاند شبه دندانی و نقش آفرینی آن به عنوان عامل chelating است. به عنوان مثال این ترکیب توانایی جداسازی یون های فلزی مانند Ca و Fe را بر اساس همین ویژگی خود دارد. EDTA معمولا به صورت نمک های آن تولید می شود. مانند ادتا 4 سدیم (Tetrasodium EDTA) , ادتا 2 سدیم.

نگرانی های زیست محیطی

علارغم آن که ادتا به عنوان یک لیگاند پلی دنتات بسیار مفید است, اما استفاده بی رویه از آن منجر به ایجاد آلودگی های زیست محیطی شده است. هنگامی که ادتا در محیط زیست رها می شود, به ethylenediaminetriacetic acid تجزیه می شود که با از دست دادن عامل اسیدی خود, به یک ماده ی سمی diketopiperizide تبدیل می شود. در حاضر میزان EDTA موجود در پساب ها با استفاده از تکنیک آنالیز اسپکتروسکوپی جرمی به دقت اندازه گیری می شود.

در کاربردهای صنعتی از EDTA عموما به منظور جداسازی یون های فلزی از محلول های آبی استفاده می شود. مثلا در صنایع نساجی EDTA از تأثیر ناخالصی های یون های فلزی بر روی تغییر رنگ پارچه های رنگی جلوگیری می کند. در صنایع کاغذ و چوب نیز از تأثیر سوء یون های فلزی به خصوص Mn2 بر روی خمیر کاغذ جلوگیری می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>