اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تعریف میزر در صنعت الکترونیک:
همانند تعریف کلمه لیزر، MASER نیز از حروف اول عبارت Microwave Amplification by Stimulated Emission of Radiation نتیجه شده و به معنی تابش مایکروویو تقویت شده حاصل از گسیل القایی است.

میزر

همان طور که در مقدمه بیان کردیم، میزر به معنی تابش میکروویو تقویت شده حاصل از گسیل القایی است.

امواج الکترومغناطیسی رادیویی فرکانس بالا (ٰVHF ~ SHF) به امواج مایکروویو موسوم هستند؛ برخی مراجع ناحیه مایکروویو را ناحیه ای جداگانه در طیف الکترومغناطیسی به حساب آورده و آن را بین ناحیه رادیویی و مادون قرمز قرار می دهند.

امواج میکروویو

شکل (1): برخی مراجع به امواج رادیویی فرکانس بالا (VHF به بالا) امواج مایکروویو می گویند.
میزر اولین بار در سال 1953 میلادی توسط فیزیکدانانی به نام های تاونز (Charles H. Townes)، گوردن (James P. Gordon) و زیگر (H. J. Zeiger) در دانشگاه کلمبیا ساخته شد.

همچنین در سال 1964 میلادی تاونز (Townes)، باسُو (Nikolay Basov) و پروخوروف (Alexander Prokhorov) به دلیل تشریح و توسعه تئوری عملکرد میزر (Maser)، جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کردند.

میزر ها می توانند به عنوان تقویت کننده های بسیار کم نویز در نجوم رادیویی و ارتباطات (مخابرات) ایستگاه های زمینی با فضا پیما ها استفاده شوند. همچنین به عنوان یک دستگاه جهت تنظمیم زمان (Timekeeping Device) در ساعت های اتمی به کار می روند.

امروزه میزر های مدرن و پیشرفته نه تنها در تولید امواج تقویت شده میکروویو، بلکه می توانند در سایر فرکانس ها، نظیر رادیویی و مادون قرمز نیز کار کنند.

به همین دلیل، تاونز (Townes) پیشنهاد کرد تا کلمه "Microwave" در عبارت "MASER" با کلمه "Molecular" (مولکولی) جایگزین شود. می توان گفت که ایده ساخت و طراحی لیزرها نیز برخواسته از همین امر است.

میزر آمونیاک

تصویر (2): اولین میزر آمونیاک اختراع شده توسط تاونز و همکاران که در فرکانس24GHzکار می کند.

لیزرها نیز که بر اساس فیزیکی مشابه با میزرها کار می کنند، بر اساس ایده میزرها، در سال 1960 میلادی توسط تئودور میمن (Theodore Maiman) اختراع شدند.

یک لیزر در واقع همان میزر (با کلمه اول Molecular) است که در فرکانس های بالاتر ناحیه اپتیکی (مادون قرمز، مرئی و فرابنفش) کار می کند.

در سال های ابتدایی اختراع لیزرها، عبارت میزر اپتیکی (Optical Maser) را برای آنان به کار می بردند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>