اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نفت

در طول عملیات حفاری چاه نفت، گل حفاری ( ترکیبی از بنتونیت، آب و برخی از افزودنی های دیگر) نقش مهمی را ایفا می کند، همان گونه که پیشتر نیز گفته شد گل همراه با مته به وسیله پمپ به داخل چاه فرستاده می شود تا ذرات ناشی از شکسته شدن سنگ ها را به خارج انتقال دهد اما علاوه بر آن گل های حفاری نقش خنک کنندگی مته و حفط فشار مناسب را نیز بر عهده دارند.

حفظ فشار مناسب

مهم ترین کاربرد این سیال ایجاد فشار مناسب در درون چاه است، که این فشار بر اساس فشار موجود در دیواره ها محاسبه می شود. اگر فشار گل کمتر از دیواره ها باشد سیالاتی که در دیواره وجود دارند می توانند به داخل چاه راه پیدا کرده و آن را پر کنند، از سویی دیگر اگر فشار گل بیشتر باشد پدیده هدررفت گل حفاری رخ می دهد که در آن گل به داخل دیواره ها نفوذ کرده و هدر می رود.

تکنیک لیزری (Laser Drilling)

این تکنیک بر اساس تکنولوژی لیزر کار می کند و در آن نیروی لیزر و امواج باعث خرد شدن سنگ ها می شود. کار با لیزر ساده است و کافی است که لیزر در محل درست قرار گیرد. در حفر چاه های نفت و گاز با لیزر که عمق زیادی از زمین باید کنده شود، طول لوله های حفاری نیز با افزایش عمق افزایش می یابد تا سر لیزر به محل حفاری نشده نزدیک شود.

همان گونه که در تکنیک چرخشی همواره یک سیال حفاری وجود دارد در تکنیک لیزری نیز یک سیستم پاک سازی وجود دارد که مسیر لیزر را هموار می کند. سیستم پاک کننده حفره را از تکه های سنگی پاک کرده و سنگ های ذوب شده را به درون شکستگی ها و درزهای دیواره می برد، این کار باعث پاک شدن حفره و همچنین آببندی دیواره چاه می گردد. با لیزر می توان 100 برابر سریعتر از روش چرخشی حفر کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>