اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تعریف تایمر 555:
تایمر 555 یک آی سی بسیار متداول است که برای تولید گستره وسیعی از شکل موج های ولتاژ الکتریکی طراحی شده است.برای مثال با اتصال یک مدار RC خارجی به تایمر به راحتی می توان شکل موج های پالس، پله ای و موج مربعی را تولید کرد.

الکترونیک3

نوسان سازهای CMOS و مولتی ویبراتورها (Multivibrator) می توانند به سادگی از عناصر گسسته ساخته شوند و برای ایجاد نوسان های آرام (Relaxation Oscillators) در تولید شکل موج خروجی موج مربعی ساده مورد استفاده قرار گیرند.

اما آی سی های اختصاصی وجود دارند که مخصوص تولید شکل موج مورد نیاز به صورت دقیق هستند.

چنین المانی که از اوایل عصر آی سی وجود داشت و عضوی از استانداردهای صنعتی شده است، نوسان ساز تایمر 555 (555 Timer Oscillator) است که به آن تایمر 555 نیز گفته می شود.

تایمر 555 نام خود را از این واقعیت گرفته است که دارای سه مقاومت 5KΩ است که در داخل آی سی به هم متصل هستند.

این مقاومت ها برای تولید دو ولتاژ مرجعِ مقایسه مورد استفاده قرار می گیرند.

تایمر 555 یک آی سی بسیار ارزان، محبوب و المان زمان بندی دقیق است که می تواند هم به عنوان یک تایمر ساده برای تولید پالس تکی و یا تاخیرهای زمانی طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرد و هم به عنوان یک نوسان ساز آرام برای تولید شکل موج های پایدار با چرخه کاری (Duty Cycle) متغیر از 50 تا 100٪ عمل کند.

تراشه تایمر 555 المانی بسیار پایدار و دارای 8 پین است که می تواند به عنوان یک مولتی ویبراتور مونواستابل (Monostable)، بای استابل (Bistable) و یا آستابل (Astable) مورد استفاده قرار گیرد.

این تراشه دارای کاربردهای بسیار گسترده در مداراتی است که به نوعی به کنترل زمان نیاز دارند. تایمرهای تاخیری، مولدهای پالس، LED، چراغ های چشمک زن، آلارم، کلاک های منطقی، مقسم فرکانس، منابع تغذیه و مبدل ها مثالی از این مدارات هستند.

تراشه تایمر 555 از 25 ترانزیستور، 2 دیود و 16 مقاومت به فرم دو مقایسه گر، یک فلیپ فلاپ و یک طبقه خروجی جریان بالا تشکیل شده است.

تایمر نوسان ساز NE556 نیز تراشه دیگری است که در آن دو تایمر 555 با یکدیگر ترکیب شده اند. نوع CMOS توان پایین تایمرهای 555، مانند 7555 و LMC555 که از ترانزیستورهای MOSFET استفاده می کنند نیز در حال حاضر موجود هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>