اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مولتی ویبراتور مونواستابل با تایمر 555:
عملکرد و خروجی مولتی ویبراتور مونواستابل با تایمر 555 دقیقا مشابه با نوع ترانزیستوی آن است.

الکترونیک5

تفاوت بزرگ آن ها در این است که دو ترانزیستور با تایمر 555 جایگزین شده اند. مدار مونواستابل تایمر 555 زیر را در نظر بگیرید.

مونواستابل تایمر 555

زمانی که یک پالس منفی به ورودی تریگر تایمر 555، یعنی پین شماره 2 اعمال شود، مقایسه گر شماره 1 این ورودی را تشخیص می دهد و حالت فلیپ فلاپ را SET کرده و خروجی را از وضعیت LOW به HIGH تغییر می دهد.

این تغییر وضعیت به نوبه خود منجر به خاموش کردن ترانزیستور تخلیه متصل به پین شماره 7 می شود. بنابراین اتصال کوتاه در خازن C1 از بین می رود.

این عمل به خازن زمان بندی C1 اجازه می دهد تا از طریق مقاومت R1 شارژ شود. عمل شارژ تا زمانی انجام می شود که ولتاژ خازن به مقدار ولتاژ Threshold (پین 6) یعنی 2٫3VCC برسد که توسط مدار مقسم ولتاژ داخلی تنظیم می شود.

در این نقطه خروجی مقایسه HIGH شده و فلیپ فلاپ به حالت قبلی ریست می شود. سپس ترانزیستور روشن می شود و خازن را از طریق پین 7 به زمین تخلیه می کند.

این عمل باعث می شود که وضعیت خروجی به مقدار طبیعی و پایدار LOW باز گردد و منتظر دریافت پالس تریگر دیگر برای شروع فرایند زمان بندی بماند.

مدار مونواستابل تایمر 555 در پالس های منفی شونده اعمالی به پین 2 تریگر می شود. پالس تریگر باید بسیار کوتاه تر از عرض پالس های خروجی باشد تا به خازن زمان بندی مهلت کافی برای شارژ و دشارژ کامل بدهد.

زمانی که تریگر انجام شد، مونواستابل 555 در این خروجی ناپایدار باقی خواهد ماند تا دوره زمانی (که توسط شبکه RC تعیین می شود)، سپری شود. مقدار زمانی که ولتاژ خروجی HIGH یا سطح 1 منطقی باقی می ماند، توسط ثابت زمانی زیر تعیین می شود:

τ=1.1R1C1

در فرمول بالا τ بر حسب ثانیه، R1 بر حسب Ω و C1 بر حسب فاراد است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>