اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انتشار امواج رادیویی در خط مستقیم:
منظور از انتشار در خط مستقیم، ارسال امواج رادیویی از یک آنتن فرستنده به آنتن گیرنده ای است که در راستا یا روبه روی آنتن فرستنده قرار گرفته باشد.

امواج-رادیویی6

البته توجه داشته باشید که لزوماً نیازی نیست تا فضای بین فرستنده و گیرنده خالی باشد. به عبارت دیگر فرکانس های بیشتر از30MH z بسته به قدرتشان می توانند از موانعی نظیر ساختمان، درختان و … عبور کنند.

در سطح زمین، انتشار به این روش تقریباً محدود به فاصله 40 مایلی (64 کیلومتر) است. تلفن های همراه، رادیو و تلویزیون، رادار و … از این روش جهت انتتقال امواج استفاده می کنند.

یکی دیگر از تکنولوژی های مخابراتی (امواج اپتیکی) که از این روش نیز برای ارسال اطلاعات استفاده می‌کند، مخابرات نوری فضای آزاد (Free Space Optical Communication) است.

البته در این روش هیچ گونه مانعی نباید بین فرستنده لیزری و گیرنده وجود داشته باشد.

Line of Sight

شکل (13): شماتیکی از انتشار امواج در خط مستقیم

با استفاده از آنتن های سهمی شکل و استفاده از لینک های Point To Point مایکروویو، از این روش می توان تا فاصله های بیشتر از 64 کیلومتر جهت ارسال اطلاعات استفاده کرد.

ایستگاه های زمینی جهت برقراری ارتباط با ماهواره و فضاپیما ها نیز از این روش استفاده می کنند.

امواج-رادیویی7

شکل (14): ارتباط مستقیم ایستگاه های زمینی با ماهواره ها و ایستگاه های فضایی

انتشار غیر مستقیم:
امواج رادیویی می توانند به واسطه پراش و بازتاب از سطوح مختلف به نقاطی با فاصله زیاد بروند. به زبانی ساده، پدیده پراش باعث پراشیده شدن و تغییر مسیر دادن (به اصطلاح خم شدن یک باره) امواج می شود. این امر در نقاط خاصی نظیر لبه های ساختمان، وسایل نقلیه، دیوار های داخلی و … اتفاق می افتد.

پراش

شکل (15): پراش از لبه

همانند نور که می تواند از مرز دو محیط مختلف بازتاب شود، با توجه به ضریب شکست و زوایای فرود، امواج رادیویی نیز می توانند از سطوح خاصی مثل زمین، سقف، دیوار ها و … بازتاب شوند.

سیستم های مخابراتی بردکوتاه نظیر تلفن همراه، بی سیم (walkie-talkies)، شبکه های وایرلس و Wi-Fi و … از این روش جهت انتشار نیز استفاده می کنند.

همچنین ممکن است که یک آنتن واسط بین فرستنده و گیرنده اصلی قرار گیرد. در این صورت ارتباط هر یک از آنتن های فرستنده و گیرنده با آنتن واسط مستقیم (Line Of Sight) بوده و ارتباط کلی بین فرستنده و گیرنده اصلی، غیر مستقیم است.

تکرارگر - آنتن واسط

شکل (16): قرارگیری آنتن واسط بین فرستنده و گیرنده اصلی (انتشار غیر مستقیم)

یکی از مهم ترین معایب این روش (پراش و بازتاب از سطوح) این است که امواج از مسیر های مختلفی با زمان های متفاوتی به آنتن گیرنده رسیده و در نتیجه باعث تداخل و از بین رفتن اطلاعات می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>