اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تعریف مخابرات رادیویی:
در اکثر سیستم های مخابراتی، اطلاعات با استفاده از امواج رادیویی منتقل می شوند. اطلاعات به روش های مختلفی موسوم به مدولاسیون (Modulation) بر امواج الکترومغناطیسی نظیر رادیویی، مایکروویو، اپتیکی سوار شده و از طریق فرستنده (در اینجا آنتن) منتقل می شوند.

امواج-رادیویی11

اطلاعات ارسال شده، توسط آنتن گیرنده، دریافت و پس از کدگشایی مدولاسیون به شکل اولیه (صوتی، ویدئویی، سیگنال های دیجیتالی (بیت ها) و …) در می آیند.

همان طور که در شکل (3) مشخص است، در فرستنده یک نوسان ساز الکترونیکی که توسط جریان متغیر با زمان (AC) تغذیه می شود، در فرکانس خاصی موج رادیویی حامل را تولید می کند.

واژه حامل (Carrier Signal) از این حیث به کار می رود که اطلاعات روی آن سوار شده و از طریق این موج منتقل می شوند.

پس از انجام عمل مدولاسیون (سوار کردن اطلاعات روی موج) و عمل تقویت کنندگی، سیگنال مذکور متناسب با فرکانسی که دارد توسط کابل، موجبر، سیم یا … به آنتن منتقل شده و در نتیجه تابش می شود.

مدولاسیون دامنه

شکل (22): مدولاسیون دامنه، مدولاسیون به معنی سوار کردن اطلاعات روی موج حامل است.

در واقع جریان های نوسانی با نرخ مشخصی باعث حرکت الکترون های درون ساختار آنتن شده و از آنجایی که ذرات باردار متحرک امواج الکترومغناطیسی تولید می کنند، آنتن شروع به تابش می کند.

امواج تابش شده از آنتن فرستنده که فرکانس مشخصی دارند، با برخورد به آنتن گیرنده باعث نوسان یا حرکت الکترون های آن شده (القای فارادی) و در نتیجه ولتاژ نوسانی ناچیزی با فرکانسی مشابه با آنتن فرستنده ایجاد می شود.

با تقویت این سیگنال (ولتاژ)، فیلتر کردن نویزها و عمل کدگشایی (دمدولاسیون - Demodulation) می توان به اطلاعات اولیه دست پیدا کرد. شکل زیر شماتیکی ساده از مطلب گفته شده را برای سیگنال های رادیویی نشان می دهد.

رادیو AM

شکل (23): شماتیکی از یک سیستم رادیویی AM (مدولاسیون دامنه)

همان طور که می دانید تعداد بسیاری زیادی آنتن فرستنده و گیرنده در منطقه ای نظیر یک شهر وجود دارد. دلیل عدم تداخل امواج رادیویی منتشر شده، این است که هر موج با فرکانسی متفاوت منتشر می شود.

به عبارت دیگر هر فرستنده فرکانسی متفاوت دارد. به عبارت دیگر آنتن های فرستنده و گیرنده یک لینک رادیویی با یکدیگر هماهنگ (sync) هستند.

در مدار آنتن گیرنده فیلترهایی تنظیم شونده (نوسانگر - Resonator) به کار می رود که در فرکانس رزونانس یا تشدید (Resonant Frequency) خود کار می کنند.

در صورتی که فرکانس موج دریافتی با فرکانس تشدید مدار یکسان نباشد، مدار موج را فیلتر می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
احسان:
با سلام و عرض ادب ضمن تشکر از مطالب خوب سایتون و خدا قوت به شما و همه همکارانتون با اجازتون من از مطلب سایتتون برای پروپوزالم استفاده کردم. امیدوارم که راضی باشید. بازهم از زحماتتون متشکر و ممنونم
پاسخ زینگ:
سلام.ممنون از شما

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>